Wonen in de stad heeft zo z’n voordelen, maar parkeren hoort daar absoluut niet bij. De kosten lopen ieder jaar op, de meeste binnensteden worden autovrij gemaakt en parkeerplekken zijn er beslist niet voor het uitkiezen. Al deze zaken zijn verleden tijd zodra u een Tango T600 aanschaft.

Tango T600: ‘de snelste stadsauto ter wereld’

Het kleine formaat van de auto past precies bij de huidige trend. In Amsterdam-Zuid, ’t Gooi en andere welgestelde gemeenten en stadsdelen nemen Birò’s en vergelijkbare ‘kakkercanta’s’ het straatbeeld over. De wagentjes vallen vooral goed in de smaak bij studenten, aangezien ouders scooters gevaarlijk vinden.

Maar waar die wagens slechts maximaal 45 kilometer per uur, bevat de Tango T600 met 800 pk een krankzinnige topsnelheid van 240 kilometer per uur. Ja, dat leest u goed. Lijkt ons nogal gevaarlijk voor een karretje van slechts 990 millimeter breed, ofwel 99 centimeter, maar goed, wij verzinnen het niet. Ook de acceleratiesnelheid is indrukwekkend: in ongeveer 4 seconden raast de vierwieler naar de 100 km/h. Het werd dan ook aangekondigd als ‘de snelste stadsauto ter wereld’.

Ondanks het smalle taille heeft de ontwerper, Rick Woodbury, vrijgehouden om twee twee stoelen te plaatsen die achter elkaar geplaatst zijn. Erg gezellig zal een lange rit dus niet zijn, maar daar is de Tango T600 ook niet voor bedoeld. De actieradius is namelijk slechts 130 kilometer – in ideale toestanden.

George Clooney kocht er een in 2005

De Tango T600 bestaat bovendien al een tijd en iedere exemplaar is peperduur. De vraagprijs van maar liefst € 300.000 en de beperkte productie zorgen dat alleen ’s werelds rijksten de sleutels konden bemachtigen. Zo kocht George Clooney in 2005 als eerste beroemdheid een T600 en ook Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page hebben er ooit een gehad. Hoewel de wagentjes destijds als revolutionair werden gezien was er een gebrek aan financiering, waardoor er weinig van gemaakt werden.

Tango T600-01