Games zetten kinderen onder druk om aankopen te doen. Iets waar de Nederlandse en internationale regelgeving zich over buigt. Maar ouders moeten zich over meer dingen zorgen maken. Zorg ervoor dat uw kind nooit toegang heeft tot uw creditcardgegevens, want voor u het weet, worden er allemaal aankopen verricht waar u niet op zit te wachten.

Gouden banaan op eBay

Kinderen krijgen is voor velen een godsgeschenk, want kinderen neem je niet, die krijg je. Echter zorgen ze tegelijkertijd voor een hoop kopzorgen en halen ze allerlei fratsen uit om de harmonieuze balans te verstoren. Zo lijkt het tenminste. De een uiteraard erger dan de ander.

Een Australisch jochie, van indertijd 7 jaar oud, slaagde er in om de creditcard van zijn ouders te gebruiken om een gouden banaan te bestellen. En niet zomaar de eerste de beste. Nee, eentje met een prijskaart van € 6.500. Het incident vond plaats in 2019, maar om te zorgen dat niet niet meer gebeurt, besteden we er nogmaals aandacht aan.

gouden banaan

Foto: eBay

Hij ontdekte het speelgoedobject op de online handelsplaats eBay en zal gedacht hebben: ‘die moet ik hebben’. Het betrof een zeldzame, gouden Billy Banana, onderdeel van het exclusieve Coles ‘Stikeez’-verzamelassortiment, waar er in Australië slechts 100 van zijn uitgebracht. Voordat hij het speelgoed zelf in het online winkelmandje stopte, vroeg hij braaf aan zijn moeder, Donna Jacob, maar onder geen enkel beding mocht hij dit van zijn gezaghebber hebben.

Er zat voor hem dus niets anders op dan het heft in eigen handen te nemen. Het werd hem overigens ook niet bepaald moeilijk gemaakt. Alle gegevens van de creditcard stonden standaard ingesteld op de familiecomputer. Een kind kan de was doen.

Missie om het geld terug te krijgen verliep moeizaam

Jacob besefte pas wat er was gebeurd toen ze de volgende dag een bevestiging van de aankoop ontving. “Het is zeker niets waar we op begroot hebben en niets dat we ons kunnen veroorloven”, vertelde ze aan 7 News. Ik vind het gewoon belachelijk dat dit kan gebeuren. “Ik ga gewoon niet uit en geef $ 10.000 uit in één transactie, dus ze hebben absoluut protocollen nodig om dit te voorkomen.”

Ze nam onmiddellijk contact op met de verkopende partij, maar die was niet van plan om het bedrag terug te geven. Herhaaldelijke verzoeken liepen op niets uit. Vervolgens zette ze haar zinnen op bank, eBay en PayPal, in een wanhopige poging het geld terug te krijgen. Uiteindelijk stemde eBay ermee in om de moeder terug te betalen. “eBay begrijpt dat er in dit geval sprake is van unieke omstandigheden. Als gevolg hiervan ontvangt de koper een terugbetaling voor de aankoop”, schreef het bedrijf in een verklaring.