Kinderen en jongvolwassenen kunnen geen genoeg krijgen van snoepgoed, maar iedere Harrie weet hoe slecht de zoetigheid voor de gezondheid is. Snoep bevat 0,0 voedingsstoffen, terwijl het wel vol zit met suikers en en kleurstoffen. Daarom heeft Alina Morse Zolli Candy opgericht, een bedrijf dat snoep maakt dat niet alleen keto-vriendelijk is, maar ook suiker- en glutenvrij.

Zolli Candy van de puber Alina Morse

Hoewel haar bedrijf haar één van de rijkste self-made tieners uit de Verenigde Staten heeft gemaakt, zit ze nog altijd braaf in de schoolbanken op haar middelbare school. Logischerwijs keert ze na een schooldag weer terug naar het huis van haar ouders. Allemaal kenmerken die lastig te rijmen vallen met haar internationale snoepgoedimperium.

“Ze is heel vasthoudend”, vertelt haar vader Tom. “Ze moet het wel honderd keer hebben gevraagd, voordat ik voorstelde om wat research te doen en met tandartsen te praten over wat een gezonde lolly zou inhouden.” Het idee voor Zollipops, een gezondere lolly die niet slecht is voor je tanden, was geboren.

17 jaar is uiteraard een opmerkelijke leeftijd om een miljoenenbedrijf te leiden, maar de Amerikaanse legde op haar 7e al de fundering van haar onderneming. Indertijd bezocht ze samen het haar vader een bank waar een medewerker haar een lolly aanbood. Nog voor ze de verpakking open gepriegeld had, vertelde haar vader over de risico’s van teveel snoep eten.  “Het is slecht voor je tanden”, ‘zei hij tegen me’, vertelde de toenmalig 11 jaar oude Alina aan Forbes.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Alina Starr Morse (@alinastarrmorse)

“Ze moet het minstens 100 keer hebben gevraagd voordat ik voorstelde om wat onderzoek te doen en met tandartsen te praten over wat een gezondere lolly zou bevatten”, legt haar bader uit. Vanaf dat moment stopte Alina Morse al haar spaargeld, inclusief financiële steun van haar vader, in haar idee om suikervrij lolly’s te maken en twee jaar later konden ze beginnen met het creëren van perfecte lolly in de keuken van het familiehuis in Detroit.

In plaats van suiker te gebruiken in haar lolly’s, gebruikt Alina xylitol, de natuurlijke zoetstoffen xylitol en erythritol. Nadat ze haar formule had geperfectioneerd en na het uitproberen van verschillende stoffen ook de smaak goed was, nam Morse contact op met twee verschillende snoepfabrikanten.

Ze pitchte haar onderneming aan Whole Foods en in 2014 lagen de eerste lolly’s in de schappen. In het eerste jaar kreeg de jonge ondernemer, met hulp van haar pa, het voor elkaar om 70.000 lolly’s te verkopen en in 2015 ging de miljoenste Zollipop over de toonbank.

Jongste persoon op de cover van Entrepreneur Magazine

Inmiddels worden de suikervrij lolly’s door meer dan 25.000 retailers in de Verenigde Staten verkocht, waaronder Whole Foods, Walgreens, Amazon en Walmart. Vanwege het succes heeft ze moeten opschalen en ze heeft 10 werknemers op de loonlijst staan. In september 2018 werd Morse de jongste persoon die op de cover van Entrepreneur Magazine verscheen en stond haar naam op numero #635 op de lijst “Inc. 5000: The Most Successful Companies in America” in 2019.