Ferrovial, het 13e grootste bedrijf in Spanje, heeft duidelijk gemaakt van plan te zijn het hoofdkantoor te verplaatsen naar Nederland. De directie van Ferrovial heeft verklaard dat de verhuizing nodig is om makkelijker aan leningen te komen en te profiteren van de financiële stabiliteit van Nederland, maar critici beweren dat het eigenlijk voornamelijk draait om de gunstige belastingregels in ons lag land.

Ferrovial heeft een moeizame relatie met de regering

Ferrovial, opgericht in 1957 door Rafael del Pino, een van de rijkste mannen van Spanje met een geschat vermogen van € 4 miljard, is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van infrastructuur, zoals snelwegen, (luchthaven)gebouwen en metrolijnen, en heeft zo’n 63.000 werknemers in dienst.

Het bedrijf (uitbater van de Londense luchthaven Heathrow) heeft een omzet van € 7,5 miljard en heeft kunnen profiteren van publieke investeringen in Spanje. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat momenteel in Madrid, maar het plan is om het te verplaatsen naar Amsterdam, waar het bedrijf al een kantoor heeft voor zijn internationale activiteiten, om vervolgens een beursnotering aan te vragen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ferrovial (@ferrovial)

Het besluit van Ferrovial om te verhuizen naar Nederland is niet zonder controverse. De Spaanse regering heeft laten weten dat ze het bedrijf als “”ondankbaar” beschouwt, omdat het juist in Spanje groot is geworden en heeft kunnen profiteren van publieke investeringen. Minister van Economie Nadia Calviño heeft de topman van Ferrovial via een belletje laten weten dat de verhuizingsplannen “een fout” zijn.

Het kabinet in Madrid gaat bekijken welke mogelijkheden het heeft om de verhuizing tegen te houden. Ondanks het tegengeluid lijkt het bouwbedrijf vastberaden om de verhuizing door te zetten.

Mogelijke verhuizing houdt de gemoederen in Nederland en Spanje flink bezig

Het is duidelijk dat de verhuizing van Ferrovial naar Nederland de gemoederen bezighoudt. Het is nog te vroeg om te zeggen wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn, maar het is zeker dat het voor verhitte discussies zal blijven zorgen. Ferrovial vindt de commotie overdreven en heeft benadrukt dat de verhuizing geen gevolgen heeft voor de activiteiten en de investeringsplannen in het land van herkomst. Bovendien vinden vindt 82% van de omzet al plaats elders in de wereld.