Het consumentenprogramma Kassa van BNNVARA zoekt jaarlijks uit welke supermarkt het duurste is en met hoeveel procent de prijzen stijgen. Het onderzoek wordt Kassa’s Boodschappenmandje genoemd en in de meest recente aflevering was het weer tijd om aandacht te besteden aan de alsmaar oplopende prijzen in de supermarkten des lands.

Het onderzoek van het televisieprogramma Kassa

De afgelopen 10 jaar heeft het televisieprogramma de prijzen in de supermarkt scherp in de gaten gehouden. De laatste peiling was in september 2022, maar aangezien de prijzen in een rap tempo blijven stijgen, wilde het programma het onderzoek eerder dan gebruikelijk uitvoeren.

Bij zes verschillende supermarkten werden er 27 alledaagse producten gekocht, zoals thee en wasmiddel, waarbij de goedkoopste variant werd gekozen. Ook werden de prijzen van het vorige onderzoek vergeleken met de huidige prijzen. Zo stegen de prijzen bij de Jumbo het hardst met 16,99% en had Lidl de kleinste stijging, maar komt alsnog op een prijsstijging van ruim 9% uit.

Maar welke supermarkt spant de kroon? Wel, het was de Aldi waar het boodschappenmandje maar liefst € 66,46 kostte en daarmee het duurst uit te bus kwam. Ten opzichte van september stegen de prijzen bij de Aldi met 11,93%.

Dat de Aldi de duurste supermarkt was een grote verassing. Volgens het programma zou de Aldi namelijk veel beter moeten scoren, aangezien de supermarkt een discount-formule hanteert, waarbij lage prijzen centraal staan. Op de tweede plek staat de Jumbo, waar het boodschappenmandje € 65,36 kostte en op de derde plek staat de Albert Heijn met een prijs van € 64,84.

De meest voordelige supermarkt

Dirk komt als beste uit de test en is de meest voordeligste supermarkt. Het boodschappenmandje kostte hier € 56,46 en was vergeleken de Aldi maar liefst € 10 goedkoper. Hoewel de Dirk de goedkoopste supermarkt is, stegen de prijzen ten opzichte van september met ruim 13,5%, dat is een hogere prijsstijging dan bij de Aldi.

Volgens het programma is de oorlog in Oekraïne de voornaamste oorzaak van de prijsstijgingen en de grote stijging van de energieprijzen die daarop volgde. Die gestegen kosten worden vervolgens in de gehele voedselketen doorberekend, van boer tot aan de supermarkt om vervolgens dus ook terecht te komen bij de consument.

Lees hier alle ondervindingen van het onderzoek.