Lamborghini, het iconische Italiaanse automerk dat synoniem staat voor luxe en snelheid. Met een onderscheidende stijl en krachtige motoren, heeft het bedrijf een loyale aanhang van autoliefhebbers over de hele wereld verzameld. Vanwege de exclusieve en de meestal beperkte oplage hanteren ze een enorme winstmarge.

Succesvol boekjaar voor Lamborghini

Het sportieve Italiaanse automerk draait als een tierelier; 2022 was opnieuw een recordjaar. Zo rolde er afgelopen jaar maar liefst 9.233 Lamborghini’s van de fabrieksband: een stijging van 9,9% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het was volgens de jaarrekening zelfs het meest winstgevende jaar voor het Italiaanse automerk.

Lamborghini

Het nieuwe doel van veelal alle luxe automerken is om niet per se heel veel auto’s per jaar te verkopen, maar om véél meer winst te maken per verkochte auto. Hoe doet Lamborghini dat? Een nieuwe Lamborghini gaat niet onder de € 200.000 over de toonbank en hier speelt het Italiaanse merk dan ook slim op in.

Zo willen klanten in de luxe autobranche absoluut niet rondrijden in een kale auto. De klanten willen het liefst zoveel mogelijk opties en dan het liefst ook nog gepersonaliseerd. Denk hierbij aan een rijstrookassistent of een gepersonaliseerde bekleding, dat is hoe het Italiaanse automerk geld binnensleept.

Procentuele winstmarge

Met de totale afzet van 9.233 auto’s en een totale winst van € 614.000.000, was de winstmarge van Lamborghini in 2022 zeker niet verkeerd. Het Italiaanse automerk maakte vorige jaar per verkochte auto een winst € 66.5000. Het meest verkochte model was de Lamborghini Urus, daar gingen er maar liefst 5.376 van over de toonbank, dat is 58% van de totale verkoop. Daaropvolgend werden er 3.113 verkocht van de Huracán.

Lamborghini

De Amerikanen waren de belangrijkste klanten voor Lamborghini in 2022, hier werden 2.721 exemplaren verkocht. In Nederland werden er daarentegen maar slechts 43 Lamborghini’s verkocht, waarvan Nederlandse rapper Frenna één gelukkige eigenaar was. 

Al met al kunnen we wel stellen dat het Italiaanse merk het uitermate goed doet, zo verkocht het bedrijf vijf jaar geleden slechts 3.457 auto’s en als Lamborghini blijft groeien zullen ze aankomend jaar misschien wel voor het eerst 10.000 auto’s verkopen.