In de Verenigde Staten is het bijna vanzelfsprekendheid om iemand aan te klagen zodra er onenigheid ontstaat terechtkomt. Niet zo vreemd dus, dat een autoverzamelaar die Ferrari aanklaagde wegens ‘schade aan zijn reputatie’, wederom een Amerikaan is. Echter vond de man dat Ferrari zijn reputatie ten schande bracht gezien zij hem geen supercar in beperkte oplage wilden verkopen.

Ferrari’s reputatie

Miljoenen mensen ter wereld zijn zeer te spreken over het luxe automerk Ferrari. De fantastische supercars die zij aanbieden zijn zoals we weten van hoge kwaliteit en maken uiteraard een prachtig geluid. Het is dus zeker geen schande om een Ferrari in huis te willen hebben, zeker niet als u voldoende in uw portemonnee heeft om zo’n supercar aan te kunnen schaffen. Maar Ferrari weet van zijn hoge reputatie en doet er ook alles aan om deze hoog te houden. Zelfs als dit betekent dat ze klanten moeten weigeren en hier omzet mee mislopen.

Echter is niet alleen Ferrari trots op zijn reputatie. Amerikaanse ondernemer en racelegende Preston Henn doet ook zijn best om zijn reputatie hoog te houden. Dus toen Ferrari hem in 2016 weigerde limited edition LaFerrari Aperta toe te wijzen, spande de man een rechtszaak tegen de Italiaanse autofabrikant aan.

Het succes van Preston Henn

Henn was de eigenaar van de Fort Lauderdale Swap Shop in Florida, wat één van de grootste vlooienmarkten ter wereld is. In 1963 opende hij de Thunderbird Drive-in, die als drive-in-theater steeds succesvoller werd. Henn voegde steeds meer attracties toe aan wat nu de vlooienmarkt is, zoals gratis concerten, circusvoorstellingen, een winkelcentrum én een boerenmarkt. Dankzij het succes wist het bedrijf zijn autorace-dromen te faciliteren en wist een zeldzame autocollectie op te bouwen.

Zo had hij onder andere een uiterst zeldzame Ferrari 275 GTB/C 6885 Speciale in zijn collectie. Vele auto-experts speculeren dat dit de meest waardevolle auto ter wereld is. Daarnaast had de man ook al een standaard LaFerrari-coupé in zijn bezit, dus wilde hij deze collectie graag nog uitbreiden met de LaFerrari Aperta. Er waren slechts 200 exemplaren van de Aperta te koop, waardoor hij zeldzamer en wenselijker was dan de coupé, die beperkt was tot 710 exemplaren. Echter toen Henn vroeg om een toewijzing van een exemplaar, gaf het automerk aan dat alle 200 al waren voorverkocht aan klanten via uitnodiging.

De afwijzing van Ferrari: Henn spant rechtszaak aan

Henn hoopte toch nog een LaFerrari Aperta in handen te kunnen krijgen. Zo wist hij zelfs een persoonlijke brief met een cheque van $ 1 miljoen naar de destijdse CEO van Ferrari, Sergio Marchionne, te sturen. Dit hielp hem echter niet: de Italianen hielden voet bij stuk.

Deze afwijzing zag de Amerikaan als een enorm persoonlijke belediging. De rijke ondernemer besloot zijn advocaten erbij te betrekken en het Italiaanse merk aan te klagen. De rechtszaak wegens smaad werd aangespannen bij de United States District Court in Florida. Ze eisten $ 75.000 schadevergoeding. Henn klaagde Ferrari aan wegens “reputatieschade en de vernedering veroorzaakt door te verklaren dat hij niet gekwalificeerd was om een ​​LaFerrari Aperta te kopen”, aldus de klacht die werd ingediend.

Echter duurde deze rechtszaak niet heel lang. Henn besloot na een paar maanden om de rechtszaak te sluiten wegens de hoge kosten die dit met zich meebracht. Daarnaast beweerde hij dat zijn advocaten hem hadden verteld dat de kans om de rechtszaak tegen Ferrari te winnen praktisch nul was. Henn zei zelfs dat hij andere opties aan het onderzoeken was om het Italiaanse merk voor iets anders aan te klagen. Hij begon andere automerken zelfs beter te noemen en beweerde dat een Acura NSX, ter waarde van $ 200.000, beter was dan een niet-gespecificeerd Ferrari-cabrioletmodel, dat hem naar verluidt $ 750.000 kostte.

Een paar maanden na het einde van de rechtszaak kwam het verhaal abrupt ten einde. De Amerikaanse legende stierf op natuurlijke wijze op 86-jarige leeftijd, waardoor de conflicten tussen hem en Ferrari helaas niet meer zijn opgelost.