Het niveau van exclusiviteit dat bij elke auto met het iconische Bugatti-logo hoort, is gewoonweg ongeëvenaard. Het bedrijf bouwt immers elk jaar minder dan 100 auto’s in zijn relatief kleine assemblagefabriek in Molsheim, Frankrijk. De meestervakmannen in de faciliteit stellen elke Bugatti zorgvuldig met de hand samen.

Bugatti-logo: Macaron

Alleen zo kunnen ze voldoen aan de strenge normen en waarden van de legendarische autofabrikant. Elk onderdeel lijkt een kunstwerk. Maar een ding waarover veel minder wordt gesproken, is die grote ovale, iconische badge. Genaamde: de Macaron. De rode badge is grotendeels ongewijzigd gebleven sinds hij voor het eerst werd gebruikt op de eerste productie-Bugatti, de Type 13.

Bugatti-logo

Eerste Bugatti-logo op de Type 13

“Het belang dat de Bugatti Macaron vandaag de dag nog steeds heeft voor ons merk blijkt uit zijn ongeëvenaarde kwaliteit, de liefdevolle aandacht voor detail en ook het gewicht”, zegt Stephan Winkelmann, President van Bugatti. De stevige badge is gemaakt van 150 gram sterling zilver.

“Geen enkele machine is hiertoe in staat vanwege de verschillende krommingen en de oppervlakken aan de achterkant. Ook de losse stippen worden met de hand geëmailleerd en verwerkt ”, zegt Thomas Demel, CEO.

Bugatti-logo

Het idee achter de badge was om het simpel te houden en visueel in het oog te houden, wat meteen de aandacht trok naar de hoefijzervormige grill. Geïnspireerd door de Art Neuvo-beweging, maakten de witte letters met de felrode achtergrond het onderscheidend, vooral in het begin van de 20e eeuw, die wordt aangevuld door 60 omringende “parels” en de initialen van de oprichter van het bedrijf.

Exclusief en identiek

Al meer dan een eeuw is het Bugatti-embleem bijna identiek gebleven aan het origineel. En net als het op maat gemaakte en handgemaakte karakter van de Bugatti-auto’s, draagt de badge bij aan de exclusiviteit dat het werk wil uitstralen.  Volgens de fabrikant kost het maken van een enkele Macaron ongeveer 10 uur werk en zijn er in totaal 20 mensen nauw betrokken bij het proces. Elke badge is met de hand geverfd en gepolijst, wat betekent dat geen enkele Bugatti-badge echt identiek is.

Lees op de site van Bugatti meer over de badge.

Bugatti