In 2021 liet Aston Martin weten dat de Valkyrie na talloze testen eindelijk in productie ging. Iedere Valkyrie is met de hand gemaakt en wordt, alvorens ‘ie wordt afgeleverd, uitvoerig op circuit Silverstone getest. Een van de eerste exemplaren van deze gelimiteerde hypercar (chassisnummer 74) is in Nederland gesport. Tsja, ongezien ergens rijden in dit model is uiteraard onmogelijk.

Aston Martin werkte samen met Red Bull Racing om een ​​baangerichte auto te ontwikkelen

De Valkyrie is een exclusieve hypercar en wordt geproduceerd in een zeer beperkte oplage van slechts 150 exemplaren, waarvan er naar verluidt slechts vier richting Nederland worden gestuurd. Dit is daar één van. Op de onderstaande foto zien we ‘m oog in oog staan met de Aston Martin Vantage GT3.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Finn Sweer (@realcarfreaks)

De Valkyrie is ontworpen in samenwerking met Adrian Newey, de technisch directeur van Red Bull Racing, en profiteert van Formule 1-technologie en ontwerpconcepten. Dit geeft de auto een unieke combinatie van prestaties en rijdynamiek. De Valkyrie is ontworpen met een focus op lichtgewicht constructie. Het chassis en de carrosserie zijn gemaakt van koolstofvezel, waardoor het totale gewicht tot een minimum wordt beperkt. Aston Martin heeft ook een Spider-variant aangekondigd die gelimiteerd wordt tot 85 eenheden.

De gestroomlijnde snelheidsduivel heeft een extreem geavanceerde aerodynamische vormgeving om de neerwaartse druk te maximaliseren en de luchtweerstand te verminderen. Hierdoor wordt de handling en stabiliteit op hoge snelheden verbeterd.

De Valkyrie komt tot leven door een hybride aandrijflijn

De Valkyrie wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn die bestaat uit een 6,5-liter V12-motor, ontwikkeld door Cosworth, in combinatie met een elektrische motor. Het totale systeemvermogen komt neer op 1155 pk wat resulteert in een uitzonderlijke prestatie.

Volgens de kentekengegevens betaalde de eigenaar € 3.201.246 voor de eerste Aston Martin Valkyrie van Nederland. Daarvan ging € 182.173 naar de staatskas in de vorm van BPM. Volgens Topgear is het eerste Nederlandse exemplaar in ontvangst genomen door ondernemer Jeroen van den Berg, bekend van zijn Bugatti Chiron en Ford GT. Een andere Nederlandse, 105 van de 150, is uitgedost in de Ferrari-kleur Rosso Corsa en stond eerder dit jaar in de showroom van Kroymans in Hilversum.