Hoewel Alfa Romeo over het algemeen geen reputatie heeft van het bouwer van snelle straatlegale auto’s, zijn ze een nieuw pad ingeslagen. Met de introductie van de 33 Stradale moet de gerenommeerde Italiaans autofabrikant gaan concurreren met de hedendaags supercars.
Lancering van de Alfa Romeo 33 Stradale
Het nieuwste vlaggenschip van Alfa Romeo – die het chassis deelt met de Maserati MC2 – is zowel een viering van het verleden als een poging om stappen te zetten met een nieuwe discipline. Het Italiaanse merk heeft woensdag 30 augustus het doek laten vallen van de in beperkte oplage geproduceerde 33 Stradale.
De nieuwe 33 Stradale ontleent zijn naam aan aan de legendarische Tipo 33, die eind jaren ’60 werd uitgebrach. Hoewel de nieuwe versie staat op zichzelf, heeft het wel degelijk een vergelijkbaar en tevens gedurfd uiterlijk. De herboren 33 Stradale beschikt nog steeds over vloeiende lijnen en een opvallende glazen cockpit, maar de spatborden en aero-elementen zijn zoveel groter dan die van zijn voorganger.
Dit bericht op Instagram bekijken
De auto is ook uitgerust met vlinderdeuren en een zeer dramatisch verlichtingspakket, waarmee de link – met een beetje fanaastie – met de Pagani Huayra al gauw gemaakt wordt. Is dat ook het geval met de prestaties? Nee, dat niet, maar alsnog heeft de 33 Stradale behoorlijk wat kracht om te ontketenen.
Benzine- of elektrische aandrijflijn?
De nieuwe versie is leverbaar met zowel een benzine- als een elektrische aandrijflijn. In het feite is het de allereerste EV van het Italiaanse automerk. De verbrandingsmotor is een 3,0-liter V-6 met dubbele turbocompressor die 620 pk naar de achterwielen stuurt via een achttraps automatische transmissie met dubbele koppeling.
De elektrische optie bestaat ondertussen uit drie motoren die 750 paarden genereren. Het rijbereik bedraagt ook een respectabele 240 mijl. Beide versies sprinten in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u en halen een topsnelheid van 330 km/u, wat indrukwekkend is omdat de EV aanzienlijk meer weegt.
Binnenin de Alfa Romeo 33 Stradale Binnenin de nieuwe 33 Stradale Alfa Romeo De herboren 33 Stradale zal minder exclusief zijn dan zijn voorganger, maar slechts net. Alfa Romeo is van plan 33 exemplaren van zijn nieuwe supercar te bouwen, die allemaal al zijn verkocht.
In vergelijking met andere fabrikanten is dit model behoorlijk uitgekleed. Alleen de essentieel features zijn aanwezig, wat betekent dat schermen beperkt blijven tot een digitaal display dat in de cockpit van de bestuurder is weggestopt. Er is een bedieningspaneel op de middenconsole met fysieke knoppen en hendels, waarmee bestuurders het launch control-systeem kunnen inschakelen en kunnen wisselen tussen rijmodi.