Welvarende burgers van de metropool Londen hebben op spectaculaire wijze geprotesteerd tegen de nieuwe congestieheffing in de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. Met hun glanzende supercars hebben ze laten zien dat zij het niet eens zijn met het huidige systeem. De congestieheffing, die al bekend is bij automobilisten die het stadscentrum willen betreden, heeft onlangs een uitbreiding gekregen door de implementatie van de Ultra Low Emission Zone (ULEZ). Dit betekent dat automobilisten nu ook buiten het centrum extra kosten moeten betalen.

De Ultra Low Emission Zone zorgt voor veel ophef

De ULEZ heeft veel reacties opgeroepen onder automobilisten in Londen sinds deze werd uitgebreid naar alle wijken, inclusief het centrum van de stad. Duizenden automobilisten moeten nu dagelijks £12,50 (ongeveer $16) extra betalen om de stad binnen te rijden, bovenop de £15 die al wordt geheven voor de Congestion Charge. Er gelden enkele vrijstellingen voor bepaalde voertuigen. Zo mogen automobilisten met benzineauto’s die voldoen aan Euro 4-normen (ingevoerd in 2005) gratis de stad binnenrijden. Voor dieselauto’s geldt dat ze Euro 6-conform moeten zijn (ingeschreven na 2015). Kortom: nieuwe, dure auto’s.

Een parade van sportwagens…

Het is begrijpelijk dat mensen verbaasd zijn over deze vrijstellingen en daarom hebben de welvarende inwoners van Londen besloten om hun supercars in te zetten voor een protestactie. Met auto’s als Mustangs, Lamborghini’s en zelfs een Plymouth Prowler reden ze door de straten van Londen om aandacht te vragen voor deze bizarre situatie. Hiermee wilden zij solidariteit tonen met de gewone werkende persoon, die het hardst getroffen wordt door de uitbreiding van de ULEZ. Best sympathiek!

Het is belangrijk om duurzaamheid te bevorderen, maar het is vreemd dat juist de miljonairs, die nu zelf protesteren (petje af), ongehinderd met hun supercars door Londen kunnen cruisen, terwijl Jan met de pet extra kosten moet betalen om überhaupt op zijn werk te geraken. Hoewel het idee achter het heffen van kosten om autogebruik in drukke stedelijke gebieden te ontmoedigen goed is, heeft het huidige model van Londen duidelijk tekortkomingen die moeten worden aangepakt voordat het als een succesvolle strategie kan worden beschouwd om automobilisten naar het openbaar vervoer te stimuleren.

Hebben we je geïnspireerd de rivier over te steken? Dit zijn de top 3 meest luxe hotels van Londen.