Volkswagen is de grootste autofabrikant ter wereld, maar niet de meest succesvolle. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de meest winstgevende automerken ter wereld wel uit Duitsland komen. Ook Japan is prominent terug te vinden in de lijst.

De drie meest winstgevende automerken ter wereld

Voor het onderzoek werd gekeken naar de zogeheten ebit-marge van de bedrijven. Dit betekent dat er is gekeken welk percentage er overblijft als de totale kosten van de totale inkomsten worden afgetrokken. Om de cijfers goed te kunnen vergelijken, is er bijvoorbeeld geen rekening gehouden met verschillende belastingen over de hele wereld. Maar het resultaat bleek uiteindelijk dat Mercedes het meest winstgevend is, met een winstmarge van 13%. De Japanse gigant Toyota staat tweede met een winstmarge van 12,6 procent, op de voet gevolgd door de uit München afkomstige concurrent BMW (11,3 procent). Volkswagen volgt met een winstmarge van ‘slechts’ 6,2 procent op afstand.

Over het geheel genomen konden autofabrikanten hun omzet in het derde kwartaal verhogen, zo heeft EY berekend. Dienovereenkomstig stegen de inkomsten van de 16 grootste autobedrijven met 11 procent naar 504 miljard euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en steeg de winst voor rente en belastingen (ebit) met 35 procent naar 39 miljard euro.

Toch gaat het niet meer zo heel soepel in de mondiale auto-industrie, zegt EY-auto-expert Constantin Gall. “Het komende jaar zal een zeer grote uitdaging zijn”, zo zegt hij te weten. Gall noemt de drie grootste problemen waarmee autofabrikanten worden geconfronteerd: een dalende vraag naar nieuwe auto’s, stagnerende groei van de elektromobiliteit en een toenemende prijsdruk.

Dreigende ontslagrondes

Wat uit de problemen voortvloeit, kan onder meer voor de medewerkers van het bedrijf vervelend zijn. Volgens de EY-deskundige reageren steeds meer fabrikanten met kortingen, betaalbare financieringsaanbiedingen en speciale actiemodellen. Maar dat zet wel druk op de marge. Om hun marktpositie uit te breiden, geven autofabrikanten veel geld uit en verlagen zo hun winsten. Volgens Gall willen veel bedrijven hun kosten eveneens verlagen. Dit betekent ook dat er ontslagen kunnen vallen.