Bijna een jaar nadat Oceanco een huzarenstukje verrichtte door een superjacht volledig te transformeren en meters langer te maken, ligt het schip nog steeds bij de werf van de scheepsbouwer in Alblasserdam. De eigenaar bleek na de ingrijpende operatie het superjacht van om en nabij 105 meter toch niet meer te willen hebben. Sindsdien staat het te koop.

Oceanco is megatrots op de metamorfose die het superjacht onderging. ‘Een complete transformatie die qua schaal en aard praktisch ongekend is’, meldde het bedrijf in Alblasserdam. Het superjacht was in 2000 gebouwd voor de premier van Qatar. Vermoedelijk was het jacht de afgelopen jaren in handen van de Saoedische koninklijke familie. Het jacht kreeg namelijk de naam Neom, naar een vastgoedproject in dat land. Tussendoor was het jacht in eigendom van een Indiase zakenman, die later failliet werd verklaard. Het superjacht werd in maart 2017 in beslag genomen op Malta en geveild.

Nieuw Interieur voor het superjacht

Het superjacht, inmiddels omgedoopt tot 1050H, kreeg de afgelopen jaren onder meer een geheel nieuwe bovenbouw en een totaal nieuw interieur. Ook werd het aangepast aan de hedendaagse normen op het gebied van technologie, veiligheid, capaciteiten en duurzaamheid. De ingrijpende vernieuwing tot een nieuw, eigentijds schip is volgens Oceanco een wereldprimeur. De levensduur van het superjacht wordt daarmee naar verwachting met decennia verlengd.

Richard Hein van de A Group, die optrad als de onafhankelijke vertegenwoordiger van de eigenaar voor het project, noemde de transformatie in een persbericht van Oceanco ‘bijna onvoorstelbaar’. Hij prees het gedeelde vertrouwen, doorzettingsvermogen en expertise van het betrokken team.

Waarom de eigenaar het schip toch te koop heeft gezet, is onduidelijk. Ook voor Oceanco was dat een verrassing, zegt Jeroen Koppes, manager facility van de vestigingen in Alblasserdam en Zwijndrecht tegen het AD. Mogelijk wil de eigenaar alsnog een ander of nieuw superjacht.

Bemanning Al Aan Boord

Volgens Koppes zijn er op het jacht, ondanks dat het stilligt in afwachting van een koper, zo’n dertig bemanningsleden aanwezig. Zij onderhouden het schip. “Het moet direct kunnen varen als daarom wordt gevraagd”, zegt hij. “De bemanning maakt het schip ook voortdurend schoon, tot wel tien keer per dag. Ze weten dat de eigenaar niet iets van vuil wil kunnen zien. Volgens Koppes wordt voor de bemanning goed gezorgd. Ze hebben koks aan boord en Oceanco heeft er een gewoonte van gemaakt om in de superjachten te zorgen voor goede faciliteiten. “De crew is vaak maandenlang van huis. Daarom houden we de crewruimtes straks. Er slapen maximaal twee crewleden op een kamer en ze hebben een eigen douche en toilet.”

Minder Belastend Voor Het Milieu

Ondanks dat het jacht nog niet verkocht is (het prijskaartje is niet bekend), ziet Oceanco grote voordelen aan het moderniseren van een bestaand schip. Eigenaren kunnen er relatief snel over beschikken vergeleken met nieuwbouw. Als een schip nieuw moet worden gebouwd, zitten er volgens Koppes jaren in het ontwerpen van het schip. Vervolgens duurt de bouw ook nog eens drie tot vier jaar.

Door bestaande superjachten te moderniseren, wordt die tijd aanzienlijk verkort. Zo kostte de modernisering van superjacht 1050H slechts een jaar. Ook is moderniseren van een schip minder belastend voor het milieu dan nieuwbouw.