Volgens de goed ingevoerde Gazzetta zal Charles Leclerc na zijn laatste contractjaar nog eens vijf jaar bij Ferrari blijven. Wat vooral opvalt, is de extreme lengte van deze verbintenis. Lando Norris is nog tot eind 2025 verbonden aan McLaren, terwijl Max Verstappen zijn contract bij Red Bull Racing heeft verlengd tot en met 2028. Met drie wereldtitels op zak lijkt het logisch dat Leclerc zichzelf ook voor een langere periode aan het team wil binden. Echter, de realiteit is anders voor de Italianen, die al sinds 2007 (Kimi Räikkönen) en 2008 (constructeurs) wachten op een nieuwe wereldtitel.

Een teleurstellend seizoen

Het seizoen begon al beroerd voor Charles Leclerc met twee uitvalbeurten in de eerste drie races van 2023. Terwijl Verstappen geen enkele steek liet vallen, had Leclerc moeite om zelfs maar te strijden om de titel ‘best of the rest’. Niet alleen Sergio Pérez, maar ook Lewis Hamilton en Fernando Alonso wisten hem voor te blijven. Hij wist weliswaar Norris en Sainz achter zich te houden in het kampioenschap, maar het was juist teamgenoot Sainz die de laatste twee overwinningen voor Ferrari behaalde.

Een riant contract voor Charles Leclerc

Het is geen verrassing dat Ferrari Charles Leclerc langer aan zich wilde binden. Een vaste coureur voor een langere periode is van groot belang voor de continuïteit, vooral wanneer het team op zoek is naar aansluiting bij de top. Volgens La Gazzetta moest Ferrari echter tot het uiterste gaan om Leclerc te behouden. De coureur had natuurlijk kunnen gokken op een opening bij Mercedes of Aston Martin, waar Hamilton en Alonso inmiddels hun beste jaren hebben gehad. Daarom moest Ferrari flink in de buidel tasten, want zelfs loyaliteit heeft zijn prijs.

Er werd lange tijd gekeken naar Sebastian Vettel als de nieuwe verlosser. De Duitser, die vier keer op rij wereldkampioen werd met Red Bull Racing, kon echter niet aan de verwachtingen voldoen. Vervolgens richtte men de hoop op de jonge Leclerc. Als kind van Ferrari en concurrent van Verstappen sinds zijn tienerjaren, werd er veel van hem verwacht. Echter, ook Leclerc heeft in vijf jaar tijd niet laten zien dat hij in staat is om het dolende Ferrari weer op het juiste spoor te krijgen.

Tot nu toe heeft Leclerc slechts vijf overwinningen behaald in vijf seizoenen, waarvan de eerste twee nog onderwerp waren van discussie vanwege technische overtredingen aan de auto. De volgende drie overwinningen behaalde hij allemaal aan het begin van 2022, toen het leek alsof hij daadwerkelijk zou strijden met Verstappen om het kampioenschap. Dit zou een droomgevecht zijn geweest voor de sport, met twee generatiegenoten en tegenpolen die weekend na weekend met elkaar in gevecht zouden gaan. Helaas duurde het niet lang voordat Verstappen weer uit het zicht verdween.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Charles Leclerc (@charles_leclerc)

Twijfels over het sportieve succes

Met zijn nieuwe contract zal Leclerc naar verluidt zo’n € 25 miljoen per jaar verdienen, wat op termijn kan oplopen tot het dubbele bedrag van € 50 miljoen in 2029. Hiermee wordt hij beloond voor zijn loyaliteit aan Ferrari, maar de vraag blijft of hij zelf gelooft dat dit nieuwe contract hem ook sportief meer succes zal brengen. Er schijnt een clausule in het contract te staan die Leclerc halverwege 2027 een uitweg biedt als de prestaties achterblijven.

Voor de Formule 1 is deze contractverlenging van een topcoureur bij een iconisch team fantastisch nieuws. Het is echter vooral financieel gunstig voor Leclerc zelf. Wat Sainz van deze verlenging vindt, is nog onbekend. Het lijkt erop dat Ferrari nu volledig voor de toekomst kiest met Leclerc, die drie jaar jonger is dan Sainz. Hierdoor zou Sainz mogelijk richting de uitgang worden gedirigeerd. Wordt vervolgd.