In de afgelopen maanden hebben de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld drastische maatregelen genomen om de lage vraag en het hoge aanbod tegen te gaan. In september stopte het Russische bedrijf Alrosa alle verkopen gedurende twee maanden. De Zuid-Afrikaans-Britse onderneming De Beers volgde al snel, door alle online veilingen van ruwe diamanten stop te zetten in oktober. India, dat 90 procent van ’s werelds ruwe diamanten slijpt en polijst, voerde ook een importstop van twee maanden in september in, terwijl het Botswanaanse Okavango Diamond Company zijn veilingen van november en december annuleerde. Het lijkt erop dat de strategie vruchten afwerpt.

Verkoopactiviteiten hervat door grootste mijnbouwbedrijven en prijsstijgingen op de markt

Volgens Bloomberg zijn de verkoopactiviteiten hervat en is er sprake van prijsstijgingen op de markt. Naar verluidt begon Alrosa eind november weer ruwe diamanten te verkopen, waarbij meer dan $ 100 miljoen aan stenen werd verkocht. Ook De Beers heeft de verkoop hervat en naar verluidt een vergelijkbaar bedrag aan edelstenen van de hand gedaan, zo meldden ingewijden. (De Beers staat zijn klanten nog steeds toe om alle edelstenen die ze verplicht zijn te kopen te weigeren, aldus de bronnen. Bovendien heeft de diamantindustrie van India onlangs aangekondigd dat zij het vrijwillige importverbod opheft omdat de marktomstandigheden zijn verbeterd.

Het herstel in de diamantmarkt is goed nieuws voor zowel mijnbouwbedrijven als consumenten. De pauze in de verkoop heeft geholpen om een overaanbod aan diamanten te verminderen en daarmee ook druk uitgeoefend op de prijzen. Door weer aanbod op de markt te brengen en transacties voort te zetten, kunnen de mijnbouwbedrijven hun activiteiten voortzetten en winst genereren.

Mogelijk lagere prijzen voor consumenten

Voor consumenten betekent dit mogelijk lagere prijzen voor diamanten. De vraag naar luxe goederen zoals sieraden blijft echter afhankelijk van economische factoren zoals het consumentenvertrouwen en het besteedbaar inkomen. Toch kan het hervatten van de verkoopactiviteiten door Alrosa, De Beers en andere spelers in de industrie een positieve impuls geven aan de vraag naar diamanten.

Het is belangrijk op te merken dat hoewel er sprake is van herstel, de toekomstige ontwikkelingen in de diamantmarkt onzeker blijven. Factoren zoals wereldwijde economische groei, geopolitieke spanningen en veranderingen in consumentenvoorkeuren kunnen allemaal van invloed zijn op de vraag en prijzen van diamanten.

Al met al is het positief nieuws dat de twee grootste diamantmijnbouwbedrijven ter wereld weer edelstenen verkopen. Dit duidt op een herstel in de markt en biedt mogelijkheden voor zowel mijnbouwbedrijven als consumenten. De komende maanden zullen laten zien hoe de markt zich verder ontwikkelt en of dit herstel zich voortzet.