De totale omzet van Jumbo is het afgelopen jaar gestegen met 7,3% naar een indrukwekkende € 11 miljard. Een groot deel van deze groei kan worden toegeschreven aan de succesvolle supermarktformule, die een omzetstijging van 7,1% zag tot € 10,9 miljard. Ook de La Place-restaurants van Jumbo hebben uitstekend gepresteerd. De omzet van Jumbo is met maar liefst 24% gestegen tot € 133 miljoen. Dit laat zien dat klanten niet alleen graag boodschappen doen bij de supermarkt, maar ook genieten van een heerlijke maaltijd in de La Place-restaurants.
Jumbo boekt omzet van ruim € 11 miljard
Ondanks de indrukwekkende omzetgroei heeft Jumbo te maken gekregen met druk op de winstgevendheid. Het bedrijf geeft aan dat de winst ‘aanzienlijk onder druk’ staat door gestegen kosten voor salarissen, huur en energie. CEO Ton van Veen heeft aangekondigd dat Jumbo zal terugkeren naar de kernwaarden en oorspronkelijke principes van oprichter Karel van Eerd. Het doel hiervan is om de relevantie en aantrekkingskracht voor klanten te vergroten.
Een andere uitdaging waar Jumbo dit jaar veel mee te maken had was winkeldiefstal. Volgens de Jumbo-CEO werd er in 2023 voor maar liefst € 100 miljoen gestolen. De diefstallen komen in een aantal winkels uit op zo’n 1 procent van de omzet.
Focus op revitalisering van de traditionele Jumbo-formule
Om de daling van het marktaandeel tegen te gaan, zal CEO Ton van Veen zich richten op het revitaliseren van de traditionele Jumbo-formule. Hierbij zal de nadruk liggen op differentiatie en betaalbaarheid. Het doel is om klanten weer terug te winnen en ervoor te zorgen dat Jumbo zich onderscheidt van de concurrentie.
In een tijd waarin supermarkten steeds meer moeten concurreren met online winkelen en discounters, is het belangrijk om als traditionele supermarkt relevant te blijven. Het bedrijf erkent deze uitdagingen en is vastbesloten om hierop in te spelen.
De resultaten van de supermarkt is indrukwekkend. De omzetgroei laat zien dat klanten vertrouwen hebben in de supermarktformule en genieten van het brede assortiment en goede service. Met een focus op revitalisering en differentiatie hoopt het bedrijf ook in de toekomst succesvol te blijven.