Red Bull, het wereldberoemde energiedrankje, heeft in een rechtszaak ingestemd met een schikking van $ 13 miljoen in de Verenigde Staten vanwege misleidende marketingclaims. Het bedrijf werd aangeklaagd door consumenten die beweerden dat Red Bull niet voldeed aan de belofte om ‘je vleugels te geven’ zoals geadverteerd.

Red Bull betrokken bij veelomvattende rechtszaak

Veel consumenten voelden zich misleid door het gebruik van termen als ‘boost’ en ‘vleugels’, omdat ze dachten dat het drankje hen daadwerkelijk fysiek zou kunnen versterken. Echter, in werkelijkheid bevat Red Bull niet meer energie dan een kopje koffie. De consumenten waren teleurgesteld en besloten juridische stappen te ondernemen tegen het bedrijf.

De schikking tussen Red Bull en de consumenten vond plaats in New York en had tot doel een grootschalige rechtszaak te voorkomen. Advocaten verzochten consumenten die tussen 2002 en 2014 Red Bull hadden gekocht om tegen 2 maart 2015 een schadevergoeding aan te vragen. Ondanks dat Red Bull geen schuld erkende, stemde het bedrijf in met de schikking om verdere juridische procedures te vermijden. Het benadrukte dat de productmarketing en etikettering altijd accuraat en waarheidsgetrouw zijn geweest.

Totale compensatie van $ 13 miljoen

Red Bull besloot om compensatie aan te bieden aan consumenten die tussen 2002 en 2014 het product hadden gekocht in de Verenigde Staten. De totale uitbetaling bedroeg $ 13 miljoen. Consumenten hadden de keuze om een contante vergoeding van $ 10 te ontvangen of $ 15 aan Red Bull-producten.

Deze compensatie was bedoeld om de vermeende misleide perceptie die door de marketing van het product werd gecreëerd aan te pakken. Het doel was om consumenten tegemoet te komen die mogelijk teleurgesteld waren over de prestatieclaims van Red Bull.

In conclusie, Red Bull heeft ingestemd met een schikking van $ 13 miljoen in een rechtszaak met consumenten in de VS vanwege misleidende marketingclaims. Hoewel het bedrijf geen schuld erkent, is deze stap genomen om verdere juridische procedures te voorkomen. Consumenten die tussen 2002 en 2014 Red Bull hebben gekocht, hebben nu de mogelijkheid om een compensatie te ontvangen als gevolg van deze zaak.