Of alles in Nederland nog niet duur genoeg was. Veel mensen in Nederland hebben al moeite om rond te komen door de hoge prijzen van boodschappen en hun vaste lasten. Daar komt nu nog een extra, hogere kostenpost bij. De overheid verwacht dat wij als land in 2024 samen ruim € 6,8 miljard aan wegenbelasting gaan betalen. Dit is een forse stijging vergeleken met 2023. In dat jaar betaalden we als land samen € 422 miljoen minder. In 2024 zal er dus een stijging zijn van maar liefst 6,6%.

€ 4,9 miljard aan wegenbelasting in 2024

Uit cijfers van het CBS blijkt dat het Rijk in 2024 ruim € 4,9 miljard aan wegenbelasting verwacht te ontvangen. Iedereen wie een motorrijtuig op zijn naam heeft staan moet deze belasting betalen aan het Rijk. Deze belasting wordt bepaald aan de hand van wat voor soort motorrijtuig u heeft. Daarnaast worden er een aantal andere factoren in deze overweging meegenomen. Zo speelt het gewicht, de brandstof, hoe milieuvervuilend uw motorrijtuig is en in welke provincie u bent gevestigd. Het Rijk verwacht komend jaar voor deze belasting een stijging van ongeveer 7,5% vergeleken met 2023. Daarnaast is ook het tarief van de wegenbelasting met ongeveer 10% gestegen. Echter zijn er ook enkele belastingmaatregelen die de verwachte opbrengsten remmen. Zo heeft bijvoorbeeld de vrijstelling voor deels of volledig elektrische voertuigen een remmend effect op de opbrengsten.

De stijging van het wegenbelastingtarief is wel nog exclusief provinciale opcenten. Deze opcenten zijn het extra provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting. De rijksoverheid stelt ieder jaar een maximum voor opcentenheffing vast. De provincie waar u in woont, bepaalt of ze voor dit maximum gaan. Iedere provincie bepaalt zo zelf zijn tarief, dit is afhankelijk van welke politieke partijen in het bestuur van de provincie zitten. Hoeveel geld de provincie heeft en welke plannen ze hebben op het gebied van aanleg, beheer en onderhoud van wegen.

Als u in deze provincie woont moet u het meeste betalen

Iedere provincie in Nederland heeft besloten de opcententarieven van de motorrijtuigenbelasting omhoog te gooien op Groningen en Drenthe na. Noord-Holland is de provincie die het tarief van de opcentenheffing het meest omhoog gooit. Inwoners van de provincie Noord-Holland moeten een tarief betalen van 77,4% terwijl dit afgelopen jaar nog 67,9% was. Dit is dus een stijging van maar liefst 9,5%. Echter blijft dit alsnog de provincie met het laagste opcententarief van heel Nederland. De provincie met het hoogste tarief is Zuid-Holland, hier is het tarief van 2024 98,7%. De provincies verwachten komend jaar bijna € 1,9 miljard aan wegenbelasting te ontvangen. Vergelen met 2023 is dit een stijging van 4,2%

Wanneer u in een benzineauto van 1200 kilo rijdt in provincie Zuid-Holland of Gelderland moet u € 716 aan wegenbelasting gaan betalen. Een jaar geleden hoefde u ongeveer € 60 minder te betalen. Als u met deze auto in Noord-Holland zou rijden betaalt u € 656. Ongeveer het bedrag wat inwoners van Zuid-Holland of Gelderland vorig jaar betaalden. Als u in Utrecht, Overijssel, Limburg, Noord-Brabant of Flevoland woont betaalt u € 672 voor zo een dezelfde auto op jaarbasis. Er is ook een kans dat u komend jaar helemaal geen of minder wegenbelasting hoeft te betalen. Wanneer u in een oldtimer van veertig jaar of ouder rijdt, hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Dit geldt ook wanneer u in een volledig elektrisch voertuig rijdt zonder directe CO2-uitstoot. U kunt een korting krijgen van 50% op uw wegenbelasting als u in een hybride auto rijdt met een uitstoot van maximaal 50 gram CO₂ per kilometer. Echter zijn deze uitzonderingen een tijdelijke maatregel en gelden ze tot eind 2024.