Het Italiaanse automerk Pagani heeft een nieuwe auto aangekondigd, de Huayra R Evo. Het racemonster is gecreëerd met veelzijdige inspiratie van IndyCar-racewagens tot historische Le Mans-voertuigen. De nieuwe Hypercar van Pagani met open dak verlegt de grenzen van prestaties nog verder. De auto heeft een verbeterde aerodynamische efficiëntie, hierdoor neemt de downforce met maar liefst 45% toe, terwijl het rijgemak behouden blijft. De Huayra R Evo van Pagani is een extreme open-top hypercar waar alles in samenkomt. De auto is superelegant, snel en innovatief, het racemonster is er voor iedereen met echt racebloed.

Pagani lanceert de Huayra R Evo

Pagani onthulde vorige week de Huayra R Evo. Deze nieuwe open auto die voortbouwt op de ervaringen van klanten in het Arte in Pista-programma. Op het circuit keek het Pagani-team naar nieuwe stilistische en technische mogelijkheden. Dit onderzoek resulteerde uiteindelijk in een nog opwindender en extremer voertuig dan ooit tevoren. Het Arte in Pista-programma biedt een rijke kalender aan gepersonaliseerde evenementen. Tijdens deze evenementen kunnen de eigenaren van de Huayra R, Zonda R en Zonda Revolución de prestaties van hun voertuigen naar het hoogste niveau tillen. Met niet-competitieve circuitevenementen op prestigieuze FIA-circuits over de hele wereld. Tijdens deze evenementen biedt het team van Pagani technische ondersteuning en beroepschauffeurs dragen bij aan het verbeteren van de rijvaardigheid van de klant.

Huayra R Evo

Bron: Pagani

Voor het nieuwe parade paartje van Pagani zijn Horacio Pagani en zijn team op zoek gegaan naar de ultieme rijervaring. Tijdens deze zoektocht hebben ze op allerlei plekken en tijden inspiratie opgedaan voor hun nieuwe extreme racemonster. Met de inspiratie van Formule Indy-races in Nashville en de iconische Le Mans-auto’s uit de jaren ’60 en ’70, heeft het team twee jaar lang gewerkt aan dit gedurfde en agressieve voertuig. De auto is gericht op het leveren van compromisloze prestaties en een onvergetelijke rijervaring. Met verbeterde vermogens, remprestaties en aerodynamische efficiëntie, kan de Huayra R Evo de prestaties van huidige Le Mans Prototype 2 raceauto’s evenaren, waardoor een ervaring ontstaat die dicht bij de echte wereld van uithoudingsraces komt.

De auto beschikt over een motor met maar liefst 900 pk

De Pagani Huayra R Evo is het resultaat van een evolutionair proces geïnspireerd door de natuur en aangepast aan de circuit-omgeving. Het ontwerp benadrukt aerodynamische efficiëntie. De auto is voorzien van geavanceerde luchtkanalen aan de voorkant die de koeling van de motor optimaliseren. Daarnaast beschikt de auto over een verlengde splitter voor verbeterde prestaties. De golvende taillelijn en zijdrempels dragen bij aan de aerodynamica. Het ‘codalunga’-concept, een langere achterkant met een centrale stabilisatievin en metalen zijflappen, zorgt voor de optimale aerodynamica. Voor de auto is gebruik gemaakt van baanbrekende klasse A-koolstofvezel, speciaal ontwikkeld voor de Huayra R Evo. Deze toevoeging verbetert zowel de esthetiek als de structurele prestaties, wat resulteert in een verhoogde stijfheid en een lager voertuiggewicht. Dit alles draagt bij aan een extreme en intuïtieve rijervaring voor u als bestuurder.

Huayra R Evo

Bron: Pugani

De samenwerking tussen Pagani en HWA AG blijft essentieel voor het Huayra R Evo-project. De nieuwe hypercar heeft een geüpgradede V12-R Evo-motor als kloppend hart. De motor, met 900 pk bij 8750 tpm, belooft indrukwekkende prestaties te kunnen verrichten. Het team heeft niet alleen het vermogen vergroot, maar ook een aantal cruciale componenten verbeterd. Zo is het inlaatspruitstuk geoptimaliseerd met een nieuw trompetontwerp en nokkenassen voor een verbeterd aanzuigproces. De nauwkeurige kalibratie van de regeleenheid en het ontwerp van het uitlaatsysteem zijn ook verbeterd om de prestaties te optimaliseren en een adembenemend geluid te produceren. De versnellingsbak beschikt over zes versnellingen. Deze versnellingsbak biedt u een uitzonderlijke schakelprecisie en kortere schakeltijden.

De langstaart zorgde voor een toename van 45% in neerwaartse kracht en 21% in aerodynamische efficiëntie

De Huayra R Evo is een waar meesterwerk van aerodynamica en innovatie, met een strak ontwerp. De auto zorgt voor een perfecte combinatie van verbeterde prestaties en ultieme bescherming voor de bestuurder. De lange staart van de auto resulteerde in een verbazingwekkende toename van 45% in neerwaartse kracht en 21% in aerodynamische efficiëntie. Deze aanpassing zorgt des ondanks voor behoud van veilig en voorspelbaar rijgedrag. Het open dak draagt zelfs bij aan de aerodynamische efficiëntie, met een extra 5% toename in totale neerwaartse kracht. Het interieur van de Huayra R Evo is ontworpen met maximale veiligheid in het achter hoofd. De geavanceerde materialen en technologieën bieden u de combinatie van ultieme comfort bescherming. De geavanceerde ophanging, inclusief een nieuwe deiningsdemper, zorgt voor ongekende rijprecisie en stabiliteit. Het nieuwe remsysteem en de bredere P Zero™ Slick-banden van Pirelli zorgen voor superieure controle en prestaties op het circuit.

Wanneer Pagani hun nieuwe racemonster zal uitbrengen en wat deze zal kosten is nog niet bekend.

Huayra R Evo

Bron: Pagani