Dat Elon Musk een goede zakenman is wist u al, maar zijn bedrijf Tesla doet op een heel ander niveau zaken. Tesla staat bekend om zijn volledig elektrische auto’s, die schoon en groen zouden zijn. Echter ontvangt Tesla jaarlijks bijna $ 2 miljard aan ‘gratis geld’ van andere autofabrikanten. De andere autofabrikanten kopen op een creatieve manier een ‘stukje’ groen van Tesla om zo zelf aan de vereisten vanuit de overheden te voldoen. Elon Musk heeft met zijn volledige elektrische wagenpark een overschot en verkoopt dus de overbodige groene stukjes voor grof geld.

Tesla verdiende bijna $ 9 miljard met verkoop emissierechten

Tesla heeft een financiële stroom weten te creëren door het verhandelen van CO2-emissierechten. Als een bedrijf een emissierecht heeft mag het bedrijf een ton aan koolstofdioxide (CO₂) uitstoten. Deze regel is toegepast zodat alle bedrijven steeds groener worden. Autofabrikanten die achterlopen op het gebied van elektrificatie kunnen deze momenteel bijvoorbeeld emissierechten van Tesla kopen om boetes te vermijden die voortkomen uit een te hoge CO2-uitstoot van hun verkochte auto’s. Het geniale van dit systeem is dat Tesla, vanwege zijn volledig elektrische wagenpark, deze emissierechten niet nodig heeft en ze dus kan verkopen aan de concurrentie. Tesla kan niet al hun emissierechten verkopen omdat bij het maken van een Tesla batterij ongeveer 5000 kg CO₂ wordt uitgestoten. Het bedrijf van Elon Musk moet dus nog een aantal emissierechten per jaar achter de hand houden.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tesla (@teslamotors)

Sinds 2009 heeft Tesla naar verluidt bijna $ 9 miljard verdiend door deze CO₂-emissierechten te verhandelen, wat een aanzienlijk deel van zijn totale winst uitmaakt. Van het sluwe extra winstmodel maakte Tesla vorig jaar goed gebruik. Vorig jaar boekte Tesla een brutowinst van maar liefst $ 17,66 miljard. Hiervan was zeker 10% van de winst te danken aan de verkoop van CO2-emissierechten. In 2022 was dit $ 1,776 miljard en in 2021 ging het om $ 1,465 miljard. Hoewel Tesla nu op een sluwe manier een extra winstmodel heeft gecreëerd van hun groene productieproces, is het ook belangrijk om te erkennen dat het bedrijf een cruciale rol heeft gespeeld in het versnellen van de transitie naar elektrisch rijden. Tesla wist geheel elektrische auto’s te leveren die zowel innovatief als aantrekkelijk zijn voor consumenten. Het bedrijf van Elon Musk heeft de lat hoog gelegd voor de gehele auto-industrie en andere fabrikanten op het gebied van elektrische vervoersmiddelen.

Tesla doet komende jaren slecht zaken

Helaas lijkt het einde in zicht voor de handel in emissierechten voor Elon Musk. Door de druk van buitenaf zijn steeds meer autofabrikanten bezig met het investeren in elektrisch rijden. Hierdoor zullen de fabrikanten minder afhankelijk zijn van externe kredieten van bijvoorbeeld Tesla. De grootste afnemer van emissierechten bij Tesla was Chrysler, onderdeel van Stellantis. Deze autofabrikant weet een ontzettend hoge winst te boeken, maar wel met modellen die ontzettend veel CO₂ uitstoten. Chrysler kon hun modellen van Dodge, Jeep en Ram blijven uitbrengen omdat ze konden Comperen met de gekochten rechten van Tesla. Ook Stellantis is steeds meer bezig met het investeren in elektrisch rijden en zal dus steeds minder afhankelijk worden van externe kredieten.

Wanneer Tesla deze inkomsten misloopt, zal dit van grote impact kunnen zijn op het bedrijf. Tesla zit momenteel namelijk in een dip. Veel beleggers van Tesla maken zich grote zorgen hierom. Tesla heeft de afgelopen jaren een grote prijsverlaging ondergaan. Daarnaast veroudert het aanbod van Tesla snel en komen de nieuwe modellen nog niet van de band rollen. Lang aangekondigde modellen zoals de Roadster of de betaalbare variant van $ 25.000 zijn nog niet op de markt aangekomen.