Het is tijd voor webwinkel Bol om serieus alarm te slaan. De Autoriteit Consument en Markt heeft aangekondigd een onderzoek te starten naar de praktijken van deze e-commerce gigant. Dit onderzoek volgt op meerdere klachten die de Autoriteit Consument en Markt heeft ontvangen over vermeend misbruik van marktmacht door Bol op hun eigen platform. Als deze beschuldigingen gegrond blijken te zijn, kan dit de webwinkel een enorme financiële tegenslag opleveren. Bol heeft dan een mogelijke boete van bijna € 9 miljard boven het hoofd hangen.

Webwinkel Bol riskeert torenhoge boete

De Autoriteit Consument en Markt heeft een reeks klachten ontvangen van ondernemers die het verkoopplatform van Bol gebruiken om hun producten aan te bieden. Deze ondernemers klagen dat ze oneerlijk worden behandeld en beschuldigen Bol ervan misbruik te maken van zijn dominante positie als belangrijk verkoopplatform. Bol is niet alleen een e-commerce gigant die zijn eigen producten verkoopt. De webwinkel fungeert tevens als platform voor zo’n 50.000 andere verkopers die hun producten aanbieden. Deze verkoperen betalen een commissie aan Bol voor elke transactie die plaatsvindt.

Dit zakelijke model is echter niet geheel zonder complicaties, omdat het kan voorkomen dat deze ‘verkooppartners’ dezelfde of vergelijkbare producten aanbieden als Bol zelf. Hierdoor ontstaat er concurrentie tussen Bol en verkooppartners. Het onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt richt zich op klachten waarin wordt beweerd dat Bol zijn eigen producten en die van bepaalde verkopers een prominentere positie geeft op de website. Hierdoor worden ze gemakkelijker gevonden door het winkelend publiek, wat door andere aanbieders als oneerlijk wordt ervaren. Zij moeten concurreren met een hand op de rug, terwijl bepaalde concurrenten bevoordeeld worden. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de concurrentie, maar ook voor de consument. Als consument krijgt u mogelijk niet eens de voordeligste aanbieding te zien. Als de klachten kloppen krijgt u degene die het meest profijt oplevert voor Bol zelf.

Boete van 10% van de jaaromzet van Ahold Delhaize

Concurrentie-autoriteiten houden nauwlettend toezicht op dit gebied. In Europa zijn de afgelopen jaren nieuwe belangrijke wetgevingen op het gebied van mededinging geïntroduceerd. Deze wetten zijn specifiek ontworpen om eerlijke concurrentie op digitale platforms te bevorderen. Echter, al voor deze ontwikkelingen hebben mededingingsautoriteiten in zowel Europa als de Verenigde Staten aanzienlijke boetes opgelegd. Zo kregen grote spelers zoals Amazon, Facebook en Google een boete. Ook zij werden beschuldigd van het misbruiken van hun dominante positie. Deze boetes liepen op tot in de miljarden.

Afhankelijk van de ernst en duur van het misbruik, kan dit leiden tot een boete tussen 1 en 10% van de omzet. Het is momenteel onduidelijk of de autoriteiten zich zullen richten op de omzet van Bol zelf, die in 2023 € 2,9 miljard bedroeg, of op die van het moederbedrijf Ahold Delhaize. Ahold Delhaize is een multinational die actief is in de detailhandel en voedingsindustrie. Onder het moederbedrijf vallen bekende ketens zoals Albert Heijn, Bol, Delhaize, Food Lion en vele anderen. Het moederbedrijf draaide in 2023 een omzet van maar liefst € 88,6 miljard. Dit zou betekenen dat er een kans is dat Bol een boete moet betalen van bijna € 9 miljard, 10% van de omzet van Ahold Delhaize. Deze beslissing zal in een later stadium van het onderzoek worden genomen, dat naar verwachting nog geruime tijd zal duren.