De Jaguar C-X75 heeft altijd een mythische status gehad. Ontworpen met futuristische elegantie en technologische innovatie en zijn opwindende specificaties was de C-X75 veel meer dan alleen een auto, het was een symbool van grensverleggende engineering en luxe. Maar het verhaal van de C-X75 kende ups en downs. Hoewel het oorspronkelijk was goedgekeurd voor productie, werd het project in 2012 stopgezet vanwege economische redenen. Echter, dit was niet het einde van de reis voor dit buitengewone voertuig. De auto werd de iconische auto van een Bond-schurk in de film Spectre. Nu, na jaren van wachten en anticiperen, komt de legendarische Jaguar C-X75 eindelijk naar de openbare wegen. Deze opmerkelijke prestatie wordt mogelijk gemaakt door het visionaire werk van ontwerper Ian Callum.

“De verkeerde tijd” om een ​​€ 1 miljoen kostende supercar te lanceren

Na een lange weg van ontwikkeling heeft de Jaguar C-X75 eindelijk zijn weg naar de openbare wegen gevonden. Dit gebeurde echter niet zonder een opmerkelijke transformatie. Veertien jaar na zijn onthulling is de auto eindelijk legaal gemaakt voor de weg, dankzij de zware re-engineering door ontwerper Ian Callum van een van de oorspronkelijke James Bond stuntauto’s. Oorspronkelijk onthuld op de Paris Motor Show van 2010 en goedgekeurd voor productie in mei 2011, was de C-X75 uitgerust met een twincharged (turbocharged en supercharged) 1,6-liter benzinemotor en twee elektrische motoren, wat resulteerde in gecombineerde vermogens van 888 pk en 590 Nm koppel. Ondanks de veelbelovende start werd het project echter stopgezet in december 2012. Adrian Hallmark, destijds wereldwijde merkdirecteur van Jaguar, inmiddels de CEO van Bentley, noemde het “de verkeerde tijd” om een ​​€ 800.000 – € 1 miljoen kostende supercar te lanceren, gezien de mondiale economische situatie.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door CALLUM (@callum_designs)

Nadat besloten was om de auto niet te produceren nam het verhaal van de Jaguar C-X75 een onverwachte wending. Het voertuig werd een iconische verschijning als de iconische auto van schurk Mr. Hinx in de film Spectre uit 2015. Williams Advanced Engineering bouwde verschillende stuntauto’s trouw aan het oorspronkelijke concept, maar gebruikte een tubulair spaceframe chassis en Jaguar’s 5.0-liter supercharged V8-motor in plaats van het complexe hybridesysteem. Een onbekende verzamelaar verwierf een van deze exemplaren. Hij is de eigenaar van auto nummer zeven geworden en schakelde de expertise in van Callum’s gelijknamige ontwerpbureau om het om te bouwen voor weggebruik.

Jaguar C-X75 wordt voorzien van echte zijspiegels ter vervanging van de schuimdummies

Volgens het Callum-bedrijf vereiste het verkrijgen van individuele voertuiggoedkeuring voor het gebruik op Britse wegen verschillende aanpassingen. Zo moest de auto worden voorzien van E-gemarkeerd glas, een stillere uitlaat met katalysatoren en echte zijspiegels ter vervanging van de schuimdummies die zijn gebruikt tijdens het filmen. Daarnaast zijn de paneelnaden verkleind, zijn de snelsluitingen die nodig waren voor de opnames verwijderd en is het carbonfiber oppervlak van de carrosserie opnieuw afgewerkt. Onderhuids zijn kleine aanpassingen gemaakt aan de demping en de rijhoogte om het voertuig gemakkelijker te kunnen gebruiken op de weg. De eerste legale C-X75 zal te zien zijn op de Bicester Scramble autoshow in Oxfordshire op 21 april.

Adam Donfrancesco, de technisch directeur van Callum Engineering, benadrukte het belang van de stuntauto’s en noemde ze misschien wel de echte sterren, omdat ze legendarische scènes tot leven brengen die bij autoliefhebbers blijven hangen. Hij merkte op dat slechts enkelen de heftigheid van de filmopnames overleven en daarom waren er flinke aanpassingen nodig om te voldoen aan de wetgeving. Donfrancesco uitte zijn vreugde dat ze de weglegale C-X75 kunnen onthullen aan de enthousiaste deelnemers van de Bicester Scramble autoshow, waarmee ze het erfgoed van deze bijzondere voertuigen in ere houden.