Het eerste kwartaal van 2024 betekent rode cijfers voor Air France-KLM. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft een verlies van bijna € 500 miljoen gerealiseerd, wat het grootste kwartaalverlies is sinds de coronacrisis, die in 2020 begon.

Air France-KLM boekt het grootste kwartaalverlies sinds de coronacrisis

Hoewel het passagiersniveau nu alweer bijna terug is op het niveau van voor de coronacrisis (én met de mei- en zomervakantie in aantocht), heeft Air France-KLM het grootste kwartaalverlies sinds het begin van de coronacrisis gerealiseerd.

In de eerste maanden van dit jaar boekte Air France-KLM een nettoverlies van € 480 miljoen. Een jaar eerder bedroeg het verlies € 337 miljoen, in 2022 ging het om € 552 miljoen. Dat was het laatste jaar dat de luchtvaart te maken had met restricties rondom het Coronavirus. Die restricties, waaronder mondkapjes in het vliegtuig en de stop van vluchten naar China, zijn inmiddels verleden tijd, en dus kan Air France-KLM weer maximaal bewegen. Dat gaat echter niet zonder slag of stoot, want in janauri, februari en maart 2024 heeft het Frans-Nederlandse concern het grootste kwartaalverlies sinds het uitbreken van de coronapandemie, begin 2020, geboekt. De omzet van Air France-KLM steeg daarentegen wel met ruim 5%, naar zeker € 6,6 miljard.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat KLM in het eerste kwartaal van dit jaar veel te maken had met verstoringen, veroorzaakt door problemen met de levering van onderdelen, in combinatie met een tekort aan technisch personeel voor het onderhoud van vliegtuigen. Daardoor waren er minder toestellen beschikbaar in de vloot, en moesten verscheidene vluchten geannuleerd worden. Zo ontstond voor KLM ruim € 50 miljoen aan ongeplande compensatiekosten voor passagiers. Ook had het bedrijf te maken met minder omzet afkomstig uit vrachtdivisie. Hoewel de vraag naar vrachtvluchten steeds meer toeneemt door de onrust in het Midden-Oosten en de Rode Zee, wist het bedrijf daar niet de vluchten van te plukken. Dat komt door beperkingen op vluchten naar Azië omdat het luchtruim boven Rusland wordt vermeden.

Transavia

Dochtermaatschappij Transavia doet het daarentegen een stuk beter. Zij realiseerden een omzet van € 462 miljoen, een stijging van 22%. Ook het aantal passagiers nam toe, met bijna 9%, terwijl de capaciteit werd uitgebreid met ruim 11%. Uiteindelijk bleef nog wel een verlies over van € 166 miljoen, maar dat was € 6 miljoen minder dan in de eerste drie maanden in 2023.