Het gaat slecht met de supercars in Zuid-Korea. Daar is het aantal verkochte Porsches, Bentleys en Rolls-Royces namelijk significant gedaald, nadat de regering in het Aziatische land een groene kentekenplaat verplicht stelde voor auto’s die meer dan € 54.285 kosten.

Zuid-Korea ziet verkoop van sportwagens flink dalen

In Zuid-Korea geldt sinds kort een nieuwe regel: wagens met een waarde van 80 miljoen won of meer, omgerekend € 54.825, worden voortaan voorzien van een opvallende groene kentekenplaat. Die regel werd geïntroduceerd door het Zuid-Koreaanse Ministerie van Transport. Die kentekens zijn bedoeld om bedrijfseigenaren en bijvoorbeeld familieleden ervan te weerhouden om de wagens als bedrijfsauto te kopen, om zodoende belasting te ontwijken. De kentekenplaten zouden het voor de belastingdienst makkelijker te maken om eventuele fraude te controleren.

De regeling ging begin 2024 van kracht, en sindsdien daalt de verkoop van onder meer Porsches, Bentleys en Rolls-Royces significant. Uit gegevens van KAIDA, een Zuid-Koreaanse brancheorganisatie van auto-importeurs, bedroeg het aantal geïmporteerde luxe wagens tot en met maart 3.868. Dat is zeker 31,4% minder dan dezelfde periode in 2023. Als we vertegenwoordigers van het Aziatische land mogen geloven, is die flinke daling een direct gevolg van het verplicht stellen van de groene kentekenplaten.

Maar liefst 77,4% minder Bentleys

Rolls-Royce en Porsche meldden dalingen van respectievelijk 35,2% en 22,9%. Lamborghini zag haar verkoop in Zuid-Korea met 22,2% dalen ten opzichte van een jaar geleden. Maar het merk dat de hardste klappen ontvangt, is zonder twijfel Bentley. Het Britse luxe automerk verkocht maar liefst 77,4% minder auto’s ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

Die gigantische procentuele daling is goed te verklaren. Veel van deze luxe auto’s werden voor invoering van de kentekenregel namelijk zakelijk gekocht. Lamborghini verkocht liefst 90% van haar wagens zakelijk, Rolls-Royce 87,3%. De cijfers voor Bentley en Porsche bereikten respectievelijk 76% en 61,1%.

Vorig jaar bestond 40% van de geregistreerde voertuigen in Zuid-Korea uit geïmporteerde wagens. Nu groene platen direct geassocieerd worden met het idee dat de auto mogelijk gehuurd is of op een andere manier niet aan de desbetreffende persoon toebehoort, daalt kennelijk ook de behoefte om te pronken met deze bolides flink.