De nachtelijke hemel boven Schiphol zal voortaan minder vaak worden verlicht door de glinsterende aanwezigheid van privéjets. Een nieuwe maatregel, die vanaf zondag in werking treedt, legt boetes op aan privéjets die in de nacht aankomen of vertrekken op de luchthaven Schiphol. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal toezicht houden op de naleving van deze regel, gericht op het verminderen van geluidsoverlast. Hoewel zwaardere vrachtvliegtuigen nog steeds welkom zijn in de nachtelijke uren vanwege toegekende slots, zullen privéjets zonder dergelijke toestemming niet langer welkom zijn.

Slechts 13 keer landde er een privéjet zonder een toegewezen slot

De aankondiging van de Inspectie Leefomgeving en Transport om de handhaving van nachtvluchten van ‘general aviation’, met name privéjets, op Schiphol te versterken, heeft geleid tot een discussie over geluidsoverlast en eerlijke regelhandhaving. Volgens een woordvoerder van de ILT is de maatregel bedoeld om geluidsoverlast te verminderen, aangezien veel zwaardere vrachtvliegtuigen weliswaar welkom zijn vanwege hun toegewezen slots voor nachtvluchten. Deze vrachtvliegtuigen hebben vooraf gereserveerde tijdstippen om ’s nachts te vliegen, wat niet het geval is voor privéjets. De ILT is vastbesloten om het naleven van deze regels te handhaven en benadrukt dat de handhaving niet alleen betrekking heeft op het voorkomen van geluidsoverlast, maar ook op het handhaven van eerlijke en gelijke regels voor alle luchtvaartactiviteiten op de luchthaven.

Volgens gegevens van de slotcoördinator Hugo Thomassen is het aantal privéjets dat in het afgelopen half jaar ’s nachts op Schiphol landde zonder een toegewezen slot zeer beperkt. Slechts 13 keer vond zo’n landing plaats zonder vooraf aangevraagde slot, terwijl in 32 gevallen een slot was aangevraagd, maar niet gebruikt. In totaal vinden er jaarlijks zo’n 30.000 nachtvluchten plaats op Schiphol, waaronder vluchten van vakantievliegers en vrachtverkeer. Trauma- of politiehelikopters, regeringsvliegtuigen en reddingsvluchten zijn niet inbegrepen in deze telling. De branchekoepel van privéjets, EBAA, benadrukt dat de sector zich over het algemeen houdt aan de openingstijden van luchthavens en de regels voor het aanvragen van slots, waarbij eventuele afwijkingen altijd in overleg met de luchtverkeersleiding plaatsvinden.

Hoogte boetes nachtelijke landingen op Schiphol nog onduidelijk

Privéjets die zich na middernacht melden bij de verkeerstoren op Schiphol worden niet weggestuurd, maar eerder begeleid naar een landingsbaan die op dat moment in gebruik is. Volgens Luchtverkeersleiding Nederland is het hun taak om een veilige landing mogelijk te maken en zij distantiëren zich van betrokkenheid bij handhaving. Het blijft echter onduidelijk hoe hoog de boetes zullen zijn voor privéjets die toch landen in de nacht vanaf zondag, aangezien de ILT nog bezig is met het bepalen van de interventie bij overtredingen.

Volgens de woordvoerder van de ILT zal de hoogte van de boete afhangen van de ernst van de overtreding, variërend van een waarschuwing tot een bestuurlijke boete of zelfs een last onder dwangsom. Ondertussen blijft de discussie over de logica achter het weren van privéjets van Schiphol voortduren. Schiphol stelt dat de kleine luchtvaart voor ‘onevenredig veel CO2-uitstoot per passagier’ zorgt, maar de luchtvaartsector bekritiseert dit als ‘symboolpolitiek’. De privéjets vormen de kleinste gebruiker van Schiphol, met stille toestellen en minimaal geluidsklachten.