Steeds meer toonaangevende luxeautomerken gaan langzamerhand toch overstag wat betreft het lanceren van elektrische modellen. Ferrari rekent nu echter even af met die nieuwe trends: zij lanceren namelijk hun nieuwste model, de Dodici Cilindri (vertaald: twaalfcilinder), met een ouderwetse V12 onder de motorkap.
Ferrari omarmt de V12 met gloednieuw exemplaar
Hoewel steeds meer merken toch kiezen voor elektrische alternatieven – zo ook Ferrari – kiest dat Italiaanse merk er nu tóch voor om het bestaan van hun favoriete motor, de V12, te vieren. Dat doen ze door middel van het lanceren van de Ferrari Dodici Cilindri, wat in het Nederlands twaalfcilinder betekent. Ook krijgt de auto geen hybridesystemen, wat inhoudt dat consumenten compleet kunnen genieten van een ronkende motor. Wel moet Ferrari de ‘meest geavanceerde emissiereductie technologie’ om de wagen überhaupt door de keuringen te krijgen.
Daardoor produceert de Dodici Cilindri wel ‘maar’ 72 decibel. Het geluid zou volgens de Italianen echter wel beter tot uiting moeten komen in de cabine. Door aanpassingen aan het interieur zouden de V12-tonen rijker dan eerst en beter hoorbaar moeten zijn in het interieur.
Dit bericht op Instagram bekijken
Wat omvat die V12 precies? Hij lijkt erg veel op het blok dat in de 812 ligt, maar het nieuwste model wordt voorzien van lichtere titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Het vermogen bedraagt 830 pk, met maximaal 678 Nm aan koppel. Van 0 naar 100 kilometer per uur accelereren doet hij in slechts 2,9 seconden, naar de 200 doet hij in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt boven de 340 kilometer per uur.
Als Coupé en Spider
De lancering van de Dodici Cilindri kwam al als een verrassing op zich, maar helemaal toen de Italianen bekend maakten dat er zowel een Coupé als Spider van de wagen uitkomen, en ook nog eens tegelijkertijd. De eerste keer in de geschiedenis van het merk overigens dat zoiets gebeurt met een twaalfcilindermodel. Als Spider is de 12 Cilindri 60 kilogram zwaarder ten opzichte van de Coupé (1.560 kilo). Voor de rest blijven zijn afmetingen identiek.
De Coupé-versie van de Dodici Cilindri moet zo’n € 395.000 kosten. Een Spider-versie moet voor Ferrari € 435.000 in het laatje brengen.