Vliegen is tegenwoordig niet bepaald een goedkope onderneming, dat is een understatement. Maar sommige reizigers maken het wel heel bont wat betreft de prijzen voor vliegtickets. Dat etaleert de Australische miljonair Julian Hayward. Hij spendeerde omgerekend liefst € 150.000 voor de duurste tickets ter wereld, die hem van het Australische Sydney naar het Zuidoost-Aziatische Singapore leidden.

Man spendeert maar liefst € 150.000 aan de duurste vliegtickets ter wereld

Met een totaalbedrag van 123.000 Australische dollars is Julian Hayward nog altijd degene die ’s werelds duurste vliegtickets heeft gekocht. Dat zit zo: Hayward had het winnende bod had uitgebracht op een liefdadigheidsveiling, waarmee hij dus een royale hoeveelheid geld ophaalde. Maar waarom waren de ticketprijzen voor zo’n relatief alledaagse vlucht zo hoog? Die veiling omvatte de eerste commerciële vlucht met de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het meemaken van de eerste vlucht met dit revolutionaire toestel trok de aandacht van veel vermogenden, waardoor er een heuse veiling het leven werd geroepen.

Om zeker te zijn van zijn een overwinning, kocht Hayward liefst twee eersteklasstoelen bij Singapore Airlines, de uitvoerende luchtvaartmaatschappij. Gedurende de vlucht, die 8 uur en 25 minuten in beslag zou nemen, zou Hayward dan ook volledig in de watten worden gelegd. De opbrengst naar die veiling ging overigens volledig naar een goed doel. Daarmee heeft Hayward geschiedenis geschreven. Hoewel dit in 2007 afspeelde, heeft de Australiër nog altijd het record van duurst gekochte vliegtickets in handen.

Revolutionair toestel

Dat er zoveel animo was voor deze vlucht, was niet gek. De Airbus A380 staat namelijk te boek als het meest revolutionaire toestel van de moderne tijd. Het dubbeldekkervliegtuig, oorspronkelijk gelanceerd in 2007, werd lang geprezen om zijn ruimte, comfort, stille cabines en zuinige motoren. Afhankelijk van het specifieke model kan de Airbus A380 tussen de 500 en 850 passagiers vervoeren, alleen een Boeing 747 komt enigszins in de buurt van deze aantallen.

Ondanks alle positieve punten is de A380 de afgelopen jaren in verval geraakt, waarbij Airbus de productie in 2021 volledig heeft stopgezet vanwege zorgen over de stijgende brandstofkosten en de gevolgen voor het milieu. Het goede nieuws is dat Airbus hieraan werkt en in 2026 een nieuwe waterstofmotor op een A380 gaat testen.