
Nog meer malheur voor Zwitserse luxe horloges: vraag vanuit China stort weer in
Er werden ongeveer 300.000 minder horloges geëxporteerd ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd
Het zijn niet de beste tijden voor horloges van Zwitserse makelij. Nadat de waarde van uurwerken van Rolex en Patek Philippe al flink in waarde daalden, neemt de vraag uit China ook flink af, waardoor ook de horloges in het andere luxe segment in zwaar weer verkeren. Waar de stijgende export naar de Verenigde Staten en Japan eerder nog wat tegenwicht bood, bleek dit nu onvoldoende om de daling te compenseren.
Export van Zwitserse luxe horloges neemt flinke duikvlucht
Zwitserse horloges beleven moelijke tijden: vraag vanuit China stort in https://t.co/S20C6RkvSw pic.twitter.com/6Z4AFogiqL
— DFT (@dft) July 19, 2024
Swatch en co. voelen de pijn. Swatch, het beroemde Zwitserse horlogemerk dat ook eigenaar is van prestigieuze merken zoals Omega, Blancpain en Breguet, publiceerde onlangs zijn resultaten over het tweede kwartaal. Deze cijfers laten zien dat de verkoop in China in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 30% is afgenomen. Blijkbaar hebben Chinese consumenten momenteel geen trek in dergelijke luxe klokjes.
Dit probleem is niet exclusief voor horloges. Grote modehuizen ondervinden eveneens last van de verminderde luxe-uitgaven in China. Hugo Boss, het Duitse modebedrijf, heeft al twee keer zijn omzetverwachting naar beneden bijgesteld na tegenvallende verkoopcijfers, onder meer uit China. Ook Britse modegigant Burberry en het Zwitserse luxeconcern Richemont, bekend van topmerken zoals Chloé en Cartier, zien hun verkoopcijfers in China slinken.
Rolex en Patek Philippe zuchten onder waardedaling
Niet alleen deze merken hebben een probleem. De nóg luxere merken Rolex en Patek Philippe hebben de afgelopen periode een flinke waardedaling gerealiseerd. Volgens zakenconcern Bloomberg zijn de prijzen van luxe horloges op de ‘grijze markt’ de afgelopen periode namelijk drastisch gedaald. Deze maand alleen al verloren de vijftig meest verhandelde horloges 1% van hun transactiewaarde. Echter, veel dure horlogemodellen worden op de secundaire markt nog steeds voor hogere bedragen verkocht dan nieuw uit de winkel. Desondanks lijken speculanten hun interesse te verliezen, omdat beleggingen zoals aandelen momenteel een hoger rendement opleveren.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.