Het zijn niet de beste tijden voor horloges van Zwitserse makelij. Nadat de waarde van uurwerken van Rolex en Patek Philippe al flink in waarde daalden, neemt de vraag uit China ook flink af, waardoor ook de horloges in het andere luxe segment in zwaar weer verkeren. Waar de stijgende export naar de Verenigde Staten en Japan eerder nog wat tegenwicht bood, bleek dit nu onvoldoende om de daling te compenseren.

Export van Zwitserse luxe horloges neemt flinke duikvlucht

De export van Zwitserse luxe horloges beleefde in juni een flinke duikvlucht na een korte opleving in mei. Volgens de Federation of the Swiss Watch Industry (FH) is de terugval vooral te wijten aan een sterke afname van de vraag uit China. De totale exportwaarde van Zwitserse horloges daalde met 7,2% op jaarbasis naar een bescheiden € 2,4 miljard. Dit betekent dat er ongeveer 300.000 minder horloges werden geëxporteerd dan vorig jaar rond deze tijd. De vraag uit China, de op één na grootste markt voor Zwitserse horloges na de VS, kelderde met ruim 36%. Daartegenover stond een lichte stijging van de export naar de Verenigde Staten en Japan, met respectievelijk 6,5% en 13,2%.

Swatch en co. voelen de pijn. Swatch, het beroemde Zwitserse horlogemerk dat ook eigenaar is van prestigieuze merken zoals Omega, Blancpain en Breguet, publiceerde onlangs zijn resultaten over het tweede kwartaal. Deze cijfers laten zien dat de verkoop in China in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 30% is afgenomen. Blijkbaar hebben Chinese consumenten momenteel geen trek in dergelijke luxe klokjes.

Dit probleem is niet exclusief voor horloges. Grote modehuizen ondervinden eveneens last van de verminderde luxe-uitgaven in China. Hugo Boss, het Duitse modebedrijf, heeft al twee keer zijn omzetverwachting naar beneden bijgesteld na tegenvallende verkoopcijfers, onder meer uit China. Ook Britse modegigant Burberry en het Zwitserse luxeconcern Richemont, bekend van topmerken zoals Chloé en Cartier, zien hun verkoopcijfers in China slinken.

Rolex en Patek Philippe zuchten onder waardedaling

Niet alleen deze merken hebben een probleem. De nóg luxere merken Rolex en Patek Philippe hebben de afgelopen periode een flinke waardedaling gerealiseerd. Volgens zakenconcern Bloomberg zijn de prijzen van luxe horloges op de ‘grijze markt’ de afgelopen periode namelijk drastisch gedaald. Deze maand alleen al verloren de vijftig meest verhandelde horloges 1% van hun transactiewaarde. Echter, veel dure horlogemodellen worden op de secundaire markt nog steeds voor hogere bedragen verkocht dan nieuw uit de winkel. Desondanks lijken speculanten hun interesse te verliezen, omdat beleggingen zoals aandelen momenteel een hoger rendement opleveren.