We bevinden ons bij de 38ste en laatste wedstrijd van het seizoen 2023/2024, een thuiswedstrijd voor de Italiaanse voetbalclub Como 1907. De spanning is voelbaar, zelfs vanaf de tribunes, waar de supporters nog net niet hyperventilerend hun team aanmoedigen. Terwijl het water in het Comomeer vredig voortkabbelt, is er in het stadion weinig rust te bekennen. De eindstand? Een doodnormale 1-1 tegen het opwindende Cosenza. Maar de spanning blijft om te snijden, want de echte wedstrijd vindt niet hier, maar in La Spezia plaats. Aldaar verliest concurrent Venetië, en daarmee is het officieel: Como 1907 promoveert na twintig jaar weer naar de Serie A, het hoogste Italiaanse niveau. Nog maar vijf jaar geleden speelde deze club in de krochten van het Italiaanse voetbal, in Serie D. Spanning maakt plaats voor zakelijke glimlachjes op de gezichten van investeerders Thierry Henry en Mirwan Suwarso. Zij zijn namelijk een stap dichter bij hun ultieme doel: een merk maken van Como, en vooral lekker veel geld verdienen. Zo doen ze dat.

Zo weten Indonesische tabaksmiljardairs maximaal te cashen met de kleine Italiaanse voetbalclub Como

Het lucratieve verhaal begint in 2019, toen de voetbalclub, die herstelde van zijn zoveelste faillissement, werd opgekocht door de Indonesische broers Robert Budi Hartono en Michael Bambang Hartono. Deze heren behoren tot de rijkste mensen ter wereld, met een geschat vermogen dat vier keer zo groot is als dat van de eigenaren van Inter, Juventus en Monza samen. De tachtigers nemen respectievelijk plaats 80 en 86 in op de Bloomberg Billionaires Index met een gezamenlijk vermogen van € 46 miljard. Ze zagen blijkbaar potentie in deze gevallen club en kochten het voor de schamele som van € 850.000. Een koopje, als u zich bedenkt dat ze ook een schuld van € 150.000 erbij kregen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door CBS Sports Golazo (@cbssportsgolazo)

De broers — miljardairs tabaksboeren, grootaandeelhouders bij Bank Central Asia (met een gedeeld bezit van 54,94%) en eigenaren van mediabedrijven, hotels, palmolieplantages, winkelcentra en koffieproducties — zien brood in de historische club. Toen zij in Como arriveerden, waren er slecht vijf werknemers. Inmiddels zijn er dat meer dan 100. Het verdienmodel van de club wordt omschreven als ‘Disney-achtig’. De themaparkafdeling is het voetbal. De consument gaat naar het stadion, geeft geld uit, en heeft een leuke tijd. Ook de media-afdeling, van sociale media tot videocontent op abonnementsbasis, hoort daarbij.

Thierry Henry en Cesc Fàbregas

Sinds de overname is Como 1907 niet zomaar een voetbalclub meer. Onder leiding van Suwarso, die zichzelf graag omschrijft als ‘Chief cheerleader of Calcio Como’, is de club getransformeerd tot een lucratief voetbal-walhalla. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de enorme merchandisingmachine die Como 1907 nu is, compleet met boetiekjes en zelfs een galerie waar schilderijen van dezelfde ontwerpers gekocht kunnen worden voor een slordige € 10.000. Voetbalfans kunst bijbrengen, noemt de 21-jarige curator Anaïs Perrusset dat. De waarde van die schilderijen stijgt met de prestaties van het team.

Ondertussen worden er grote stappen gezet om de club verder te professionaliseren. Nieuwe trainingsfaciliteiten, uitgebreide staf, chartervluchten voor uitwedstrijden: het is allemaal onderdeel van de nieuwe ‘start-upmentaliteit’ waar Suwarso het graag over heeft. En met grote namen als oud-voetballer en club-investeerder Thierry Henry, en trainer Cesc Fàbregas aan boord, evenals de kersverse aanwinst Raphaël Varane, lijkt Como 1907 klaar om de voetbalwereld te veroveren.