Dinsdag onthulde KLM met veel bombarie de hagelnieuwe Airbus A321 Neo, bijgenaamd de “Koninginnepage”, als vervanging van de verouderde Boeing 737-vliegtuigen. Volgens KLM stoot dit fonkelnieuwe toestel maar liefst 21 procent minder CO₂ uit dan zijn voorgangers, en dat is hard nodig om te voorkomen dat Schiphol door teveel fijnstof en geluidsoverlast moet inkrimpen. Kost KLM wel een goede € 7 miljard.
KLM trekt € 7 miljard uit voor toekomstinvestering en presenteert nieuwe vloot Airbus A321 Neo-toestellen
KLM tast diep in de buidel voor deze nieuwe toestellen, die als vervanging van de oude Boeing 737-toestellen gaan dienen. De luchtvaartmaatschappij, die ook Transavia onder haar vleugels heeft, staat aan de vooravond van een grote vernieuwing van haar vloot. KLM beschikt momenteel over ongeveer 225 toestellen, waarvan meer dan de helft op de schop gaat. Dit vernieuwingsproject kost de maatschappij een schamele € 7 miljard. De Boeing 737-toestellen worden enkel ingezet voor Europese vluchten, die KLM veruit het meest uitvoert. Hetzelfde gaat gelden voor de nieuwe Airbus-vloot. De A321neo gaat vanaf half september vliegen naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm, daarna volgen Parijs, Praag en Wenen.
Dit bericht op Instagram bekijken
De deze week onthulde Airbus A321 Neo moet niet alleen de CO2-uitstoot verminderen, maar ook stiller zijn. Het is één van de vereisten om te voorkomen dat Schiphol noodgedwongen moet krimpen. Het kabinet stelde eerder ten doel om het aantal vluchten vanaf ’s lands belangrijkste luchthaven met 10% te verminderen, met als voornaamste oorzaak de geluidsoverlast en de geproduceerde fijnstof.
Minder dan aanvankelijk gedacht
Maar die berichtte CO₂-reductie lijkt rooskleurig dan het daadwerkelijk is. Het klinkt prachtig op papier: 21% minder uitstoot. Echter hebben wetenschappers berekend dat dit percentage nogal aan de optimistische kant is. Hoe groot het verschil precies is, hangt af van verschillende factoren zoals de daadwerkelijke routes en belading van de toestellen, maar één ding is zeker: het is niet zo rooskleurig als KLM doet voorkomen.
Het antwoord ligt wat betreft het verschil waarschijnlijk in de methodologie die wordt gebruikt om die uitstootcijfers te berekenen. Een klassieke PR-strategie.