Nederlandse bedrijven staan niet bepaald bekend om hun dominante aanwezigheid in de consumentenelektronica. Toch is het de twee Twentse ondernemers Stefan Witkamp en Emile Nijssen gelukt om met hun Homey-technologie voor slimme gadgets wereldwijde aandacht te trekken. De technologie werd recentelijk overgenomen door de Zuid-Koreaanse elektronicagigant LG, waarmee ze in één klap miljonair zijn geworden.
Twentse ondernemers in één klap miljonair na megadeal met LG
De domotica-technologie biedt gebruikers de mogelijkheid om hun huis te automatiseren. Emile Nijssen, de 32-jarige mede-oprichter, heeft het allemaal bedacht, samen met zijn studievriend Stefan Witkamp (31).
Twee jonge ondernemers uit Twente zijn in één klap miljonair na hun reuzendeal met LG. https://t.co/HnDtOeEBPt
— NRC (@nrc) July 25, 2024
Inmiddels heeft LG een groot deel van Athom Holding, het bedrijf achter Homey, overgenomen. Een mijlpaal in de carrière van de jonge ondernemers, die zichzelf nu tot de miljonairs van Twente mogen rekenen. LG’s koelkasten, airco’s en televisies zullen binnenkort draaien op de technologie die is ontwikkeld door deze twee voormalige studenten. Met de overname zou een som van zo’n € 55 miljoen gemoeid zijn.
De overname door LG biedt Homey de kans om wereldwijd de concurrentie aan te gaan met techgiganten zoals Apple, Google en Amazon. LG is een “neutrale” partner die het duo helpt om hun smarthome-technologie verder te verspreiden zonder opgeslokt te worden door een van de grote Amerikaanse spelers. Een tamelijk zeldzaam succesverhaal in de Nederlandse consumentenelektronica, een sector waar namen zoals Philips en TomTom het zwaar hebben gehad.
Begindagen
In de begindagen van hun bedrijfje moesten Witkamp en Nijssen zelfs testapparatuur lenen van vrienden omdat ze geen budget hadden voor eigen aankopen. Hun aanpak, die gericht was op zowel productontwikkeling als slimme marketingstrategieën, bleek effectief. Vooral in Scandinavië, waar de vraag naar smarthome-technologie aanzienlijk is door de lange, donkere winters, sloeg Homey aan.
De Duitse markt daarentegen bleek een grotere uitdaging, mede door de voorkeur voor lokale technologie en eigen standaarden. Dit houdt echter niet tegen dat de smarthome-markt blijft groeien, met een toenemende vraag naar slimme speakers, camera’s, en systemen die energie-efficiëntie bevorderen. Voor de Twentse ondernemers ligt dan ook een gouden toekomst in het verschiet.