Vorig jaar werd een advocaat opgepakt voor bumperkleven. De man ging echter in beroep tegen de boete. Dit werkte niet en eindigde in een hoger bedrag dat de advocaat moest ophoesten na de mislukte poging in de rechtzaal.

Advocaat gaat tegen zijn boete in

Vorig jaar ging er een advocaat in tegen zijn boete van meer dan € 100.000. De advocaat werd opgekapt in Zwitserland nadat hij door de Zwitserse politie betrapt werd op de A1 in de stad Zürich. Terwijl hij 120 kilometer per uur reed, was hij op onveilige afstand van het voertuig voor hem, namelijk tussen de 8 en 12 meter, waar bij een dergelijke snelheid een afstand van 60 meter meer gewenst is. De man werd opgepakt, maar ging meerdere malen tegen de boete in. Dit is echter zonder succes.

De advocaat zou in een BMW 540d rijden en beweren dat hij sport- en raceremmen heeft. Echter verklaarde de rechtbank dat de remmen van de BMW hier niks mee te maken hadden. Ook wees hij de rechtbank erop dat de politie hem niet wees op zijn rechten en bracht hij de gebruikte beelden, waarmee hij gepakt is, in twijfel. De rechtbank wees al deze argumenten af. En dus moet de advocaat in kwestie de boete van € 105.118 gewoon betalen. Ook komen bij de boete nu de kosten kijken die zijn gemaakt voor het hoge beroep. Die lopen op tot ongeveer € 5.000.

Boetesysteem in Zwitserland

De boete die de advocaat ontving was dus flink. Dit is omdat in Zwitserland, en in andere landen zoals Finland en Noorwegen, de boete afhangt van de inkomsten van de desbetreffende persoon. Hoe hoger het inkomen, hoe hoger de boete. De desbetreffende advocaat verdient € 2.000.000 per jaar. Een reguliere boete zou de portemonnee dan niet afschrikken.

De boete kan wel altijd hoger. Zwitserland behoudt namelijk nog altijd het record voor hoogst opgelegde verkeersboete: een motorrijder heeft namelijk € 1,1 miljoen moeten betalen. De bestuurder werd betrapt met een snelheid van 290 kilometer per uur.