De Zwitserse luchtvaartmaatschappij is in 2001 opgericht en sindsdien niet meer uit de lucht te slaan. Met maar liefst 121 verschillende bestemmingen. Maar dit kan binnenkort misschien veranderen. De Zwitserse luchtvaarmaatschappij vond dat het tijd werd om een upgrade aan de vliegtuigen te doen. In 2025 is Swiss Air van plan om de First Class een upgrade te geven, echter zorgt deze upgrade voor wat problemen. De stoelen zijn namelijk te zwaar voor het vervoermiddel.
Nieuwe stoelen en nog veel meer voor Swiss Air
Swiss Air wil in 2025 een nieuwe First Class, Business Class en Economy Class introduceren in haar Airbus A330-300’s. De stoelen hebben een schuifbare deur wat er voor zorgt dat de passagiers zich geheel af kunnen zonderen van de andere. De nieuwe “Swiss Senses” bevatten ook grotere beeldschermen, een eigen koelkast en een nieuwe en verbeterde stoelverwarming. Ook is er sprake van de upgrade ook aan de Boeing 777’s te geven. Daarnaast worden ook de A350-900’s van het nieuwe product voorzien.
De nieuwe ’Swiss Senses’ first class omvat onder andere een groter beeldscherm, meer privéruimte, een eigen koelkastje en betere stoelverwarming.
Veel te zwaar
Hoe geavanceerd de nieuwe stoelen van Swiss Air ook zijn, brengt het aardig was nadelen met zich mee. De stoelen zijn namelijk veel te zwaar voor het vliegtuig en dit heeft als gevolg dat de balans er uit valt. Het woordvoeder van Swiss Air spreekt zich uit over het inbouwen van contragewicht om dit probleem op te lossen. De buitenlandse media praat over zo een anderhalf ton aan extra gewicht, dit wordt alleen niet bevestigd door het woordvoeder. Volgens Zwitserse media zouden loden gewichten van 1.500 kilo aan de achterkant van het toestel nodig zijn om de toestellen in balans te houden. Swiss wil de juistheid van dat gewicht niet bevestigen.
Hier zitten voor de 330’s flink wat gevolgen aan. Naast dat het vliegtuig meer CO₂-uitstoot door het extra gewicht, kan het zijn dat bestemmingen afvallen en dus het vliegbereik minder wordt. Dit lijkt echter geen probleem te zijn voor de 777’s en de 350’s. Swiss Air laat overigens wel weten dat zij alsnog doorgaan met het first classplan, in belang van de passagiers.