Na een periode van optimisme op de Chinese markt, lijkt de financiële situatie voor Bernard Arnault, de topman van het luxeconcern LVMH, toch een minder positieve wending te hebben genomen. Ondanks dat zijn vermogen eerder dit jaar dankzij het enthousiasme in Azië een flinke stijging kende, staat het nu weer onder druk. Recentelijk heeft Arnault maar liefst $ 18 miljard van zijn fortuin verloren, wat zijn totale vermogen onder de grens van $ 200 miljard brengt.
Bernard Arnault ziet vermogen opnieuw slinken
Bernard Arnault, die lange tijd de rijkste persoon ter wereld was, staat momenteel op de vierde plaats in de wereldwijde ranglijst van miljardairs. Voor iemand van zijn statuur is dat een relatief lage positie, zeker gezien zijn eerdere nummer één plek in 2023. Toch blijft hij, ondanks deze daling, de rijkste persoon van Europa.
Techmiljardairs VS geven ’loser’ Bernard Arnault het nakijken aan top bij superrijken https://t.co/fJBU0u5oLb @MarkGarrelts
— DFT (@dft) October 16, 2024
De lijst van rijkste mensen ter wereld wordt nog steeds aangevoerd door Elon Musk, wiens vermogen naar schatting rond de $ 241 miljard ligt. Ook Mark Zuckerberg, die de afgelopen tijd een forse toename van zijn vermogen zag, heeft zich opnieuw een plek verworven in de top drie. Hij passeerde zowel Arnault als Amazon-oprichter Jeff Bezos.
Verlies door Aziatische markt
Het verlies van $ 18 miljard dat Arnault te verwerken kreeg, is het directe gevolg van ontwikkelingen op de Aziatische beurs. Na een periode van optimisme over de verkoop van luxe goederen in China, wat LVMH en het vermogen van Arnault aanvankelijk een flinke boost gaf, kwam er een keerpunt. Volgens Bloomberg is Bernard Arnault sinds het begin van het jaar zelfs zo’n $ 25 miljard aan vermogen kwijtgeraakt door een daling in de vraag en teleurstellende resultaten op de beurs.
Deze recente daling is echter niet de eerste keer dat Arnault een groot verlies incasseert. In mei 2023 verloor hij al eens $ 10 miljard op één enkele dag. Toch blijft LVMH, eigenaar van luxe merken zoals Louis Vuitton en Moët & Chandon, een belangrijk en invloedrijk bedrijf binnen de mondiale markt voor luxeproducten. De toekomst zal uitwijzen of Arnault deze recente tegenslagen kan ombuigen en zijn vermogen opnieuw kan laten groeien.
De vraag naar luxeproducten blijft sterk, maar de economische ontwikkelingen in China en andere markten blijven onvoorspelbaar, wat verdere fluctuaties in het vermogen van Arnault niet uitsluit.