De Audi-fabriek in Brussel, waar al geruime tijd onzekerheid over bestond, lijkt definitief zijn deuren te sluiten. Audi had eerder aangekondigd dat de productie in maart zou stoppen, maar hoopte tot op het laatste moment een koper te vinden om de fabriek over te nemen. Ondanks gesprekken met potentiële overnamekandidaten, waaronder geïnteresseerden uit China, lijkt een verkoop niet haalbaar. Het resultaat: de fabriek gaat sluiten, waardoor zo’n 3.000 medewerkers hun baan verliezen.

Einde van een tijdperk voor Audi-fabriek in Brussel

De Duitse autofabrikant Audi, onderdeel van de Volkswagen Group, kampt al langere tijd met economische uitdagingen. Ook Volkswagen zelf heeft te maken met financiële problemen en krimpende markten, en deze druk is doorgewerkt naar dochterondernemingen zoals Audi. Als gevolg hiervan besloot Audi eerder dit jaar om de productie in Brussel te beëindigen. Tot nu toe werd in de Brusselse fabriek slechts één model geproduceerd: de volledig elektrische Audi Q8 e-tron. Begin dit jaar werd echter duidelijk dat de productie van de opvolger van dit model zal worden verplaatst naar een fabriek in Mexico, wat de fabriek in Brussel overbodig maakte.

De afgelopen maanden waren er intensieve gesprekken met potentiële kopers om de fabriek mogelijk over te dragen, wat hoop gaf aan de duizenden medewerkers. Een van de meest genoemde overnamekandidaten was de Chinese autobouwer Nio, een producent van elektrische voertuigen die mogelijk uitbreidingsplannen in Europa had. Uiteindelijk trok Nio zich terug en ontkende interesse te hebben in de Brusselse vestiging. Naast Nio was er ook sprake van een Belgische ondernemer die interesse toonde, maar ook deze gesprekken liepen uiteindelijk op niets uit. Volgens vakbondsman Ronny Leidts zijn alle serieuze overnamepogingen nu van de baan.

Toekomst van de medewerkers

De sluiting van de fabriek betekent dat de 3.000 medewerkers binnenkort afscheid moeten nemen van hun werkplek. Deze ontwikkeling is een zware klap voor de werknemers en voor de lokale economie, die sterk afhankelijk is van de werkgelegenheid in de fabriek.