De Duitse autofabrikant BMW boekte afgelopen kwartaal liefst 80% verlies, één van de scherpste verliezen in de sector. Tijdens de recente presentatie van de kwartaalcijfers lichtte BMW de oorzaken toe. Het bedrijf wijt de winstval aan twee belangrijke factoren: een daling in de vraag naar voertuigen in China en een tijdelijke stopzetting van leveringen vanwege interne problemen.

BMW boekt liefst 80% verlies

BMW en andere Europese autofabrikanten hebben het momenteel zwaar en kampen met flinke dalingen in hun winstmarges. Het bedrijf had een moeilijk jaar voorspeld, en de huidige cijfers bevestigen die verwachting. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zag BMW zijn winst met maar liefst 83,8% dalen. Waar de automaker eind september 2023 nog een winst van € 2,9 miljard rapporteerde, is dat bedrag nu geslonken tot € 476 miljoen. Ook het aantal verkochte voertuigen liep terug: in de eerste negen maanden van 2024 leverde BMW Group (waaronder BMW, MINI en Rolls-Royce) ongeveer 1,7 miljoen auto’s af, tegen 1,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Vooral MINI had het zwaar te verduren, met een daling van 20,9% in verkoopaantallen.

Oorzaken van het winstverlies

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers gaf BMW-bestuurslid Walter Mertl toelichting op de factoren die tot dit forse verlies hebben geleid. Ten eerste moest BMW noodgedwongen de levering van voertuigen tijdelijk stopzetten vanwege technische problemen in hun systeem, wat leidde tot een directe schadepost van ongeveer € 500 miljoen. Dit leveringsprobleem vertraagde de bedrijfsactiviteiten aanzienlijk en droeg substantieel bij aan de winstval.

Daarnaast heeft BMW te maken met een afnemende vraag in China, een belangrijke markt voor de fabrikant. De dalende verkoopcijfers in China zijn deels het gevolg van een verzwakt consumentenvertrouwen, waardoor minder klanten bereid zijn grote aankopen te doen. Om hierop in te spelen, heeft BMW in overleg met zijn Chinese dealers enkele maatregelen genomen die gericht zijn op herstel. Het doel is om de vraag te stimuleren en de winstgevendheid weer te verhogen.