In een baanbrekende stap om de verkeersveiligheid te verbeteren, heeft Australië als eerste land ter wereld een speciaal rijbewijs geïntroduceerd voor bestuurders van supercars, oftewel ultra high-powered vehicles (UHPV’s). Deze maatregel, die inmiddels is ingevoerd in Zuid-Australië, is bedoeld om de risico’s van het besturen van dergelijke krachtige voertuigen te verminderen en incidenten zoals een dodelijk ongeluk in 2019 te voorkomen.
Australië wordt het eerste land ter wereld met een speciaal rijbewijs voor supercars
De wetgeving komt voort uit een tragisch ongeval in 2019 waarbij een Lamborghini Huracán betrokken was. De bestuurder verloor de controle over het voertuig, wat resulteerde in een fataal ongeluk. Het incident benadrukte de gevaren van het besturen van extreem krachtige voertuigen zonder voldoende vaardigheden of training. Dit heeft de Australische overheid ertoe aangezet strengere eisen te stellen aan eigenaren en bestuurders van supercars.
Dit bericht op Instagram bekijken
Het speciale rijbewijs, genaamd het U-class rijbewijs, is nu verplicht voor bestuurders van UHPV’s in Zuid-Australië. Bestuurders moeten aan meerdere eisen voldoen om het rijbewijs te verkrijgen: Zo moeten ze een minimum aantal ervaring hebben. Kandidaten moeten minstens drie jaar een standaard rijbewijs hebben. Ook moeten ze een online cursus voltooien die gericht is op het veilig bedienen van high-performance voertuigen. Verder wordt er nadruk gelegd op het belang van assistentiesystemen, zoals tractiecontrole. Met dit rijbewijs wil de overheid ervoor zorgen dat bestuurders de vaardigheden en kennis hebben om hun voertuig onder controle te houden, vooral in noodsituaties.
Verbod op uitschakelen van assistentiesystemen
Een andere belangrijke maatregel is het verbod op het uitschakelen van veiligheids- en assistentiesystemen, zoals tractiecontrole, in UHPV’s. Deze systemen zijn ontworpen om de stabiliteit van de voertuigen te verbeteren en ongevallen te voorkomen. Bestuurders die dergelijke systemen manipuleren of uitschakelen, riskeren hoge boetes.
Hoewel de wetgeving door sommigen wordt geprezen als een noodzakelijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid, heeft het ook kritiek gekregen. Tegenstanders noemen de extra vereisten belastend voor voertuigbezitters en vragen zich af of de maatregelen in de praktijk effectief zullen zijn.