Er is een baanbrekend idee voorgesteld om een trein te ontwikkelen die reizigers binnen een uur van Londen naar New York kan vervoeren. Hoewel dit futuristische concept fascinerend klinkt, roept het aanzienlijke technische, financiële en praktische uitdagingen op. Het project bevindt zich momenteel in de conceptuele fase en lijkt voorlopig meer sciencefiction dan realiteit.

Revolutionair idee: in een uur van Londen naar New York met de trein

De kern van het voorstel is de bouw van een onderzeese tunnel van 5.700 kilometer door de Atlantische Oceaan. Deze tunnel zou de langste ter wereld worden en reizigers de mogelijkheid bieden om het traject tussen Europa en Noord-Amerika in recordtijd af te leggen. Momenteel duurt een vliegreis tussen de twee steden gemiddeld 7 tot 8 uur. Er worden twee potentiële methoden voor de bouw van de tunnel overwogen. De eerste optie is een zwevende tunnel, een tunnel die onder water hangt en met kabels aan de oceaanbodem wordt bevestigd. De tweede optie is een ingegraven tunnel, een tunnel diep in de oceaanbodem, vergelijkbaar met de constructie van de Kanaaltunnel, maar dan veel groter en complexer. Beide opties vereisen technologieën die momenteel niet beschikbaar zijn en roepen vragen op over stabiliteit, veiligheid en milieu-impact.

Hyperhoge snelheden

De trein die door deze tunnel van Londen naar New York zou rijden, moet snelheden bereiken van 5.000 kilometer per uur. Ter vergelijking: een Boeing 747 haalt maximaal 988 kilometer per uur. Deze snelheden zouden mogelijk zijn dankzij magnetische levitatietechnologie (maglev) en vacuümtunnels, vergelijkbaar met concepten zoals de Hyperloop. Echter, deze technologieën zijn nog in ontwikkeling en nooit toegepast op een dergelijke schaal.

De geschatte kosten van dit project bedragen maar liefst $ 20 biljoen. Dit astronomische bedrag is 50 keer hoger dan de bouwkosten van de Kanaaltunnel, die het Verenigd Koninkrijk met Frankrijk verbindt. Gezien deze hoge prijs en de technische obstakels, is het project momenteel niet meer dan een idee.