Het überhaupt aanschaffen van een Bugatti is financieel al niet makkelijk haalbaar, maar aan onderhoud gaat ook een stevig zakcentje verloren. De onderdelen van het hoogwaardige automerk zijn uiteraard niet goedkoop en ook het laten plaatsen of vervangen van onderdelen gaat niet in de koude kleren zitten. Sommige auto-onderdelen van Bugatti zijn zó zeldzaam dat ze zelfs op de tweedehandsmarkt richting de 150.000 euro kosten. Tja, een Bugatti is gaaf, maar met een gemiddeld inkomen kunt u beter voor een andere bolide kiezen.

Een setje koplampen voor een Bugatti kost bijna 150.000 euro

Goed, mocht u ooit het voorrecht genieten om in een Bugatti rond te rijden, is een nette rijstijl geboden. Hoewel een bolide als een Bugatti Chiron ten zeerste uitnodigt om met hoge snelheid over de openbare weg te scheuren, zijn de schadekosten bij een aanrijding of crash niet te overzien. Althans, dat valt op te maken uit de prijzen die worden gerekend voor de onderdelen waar de Bugatti Chiron uit bestaat. Denk bijvoorbeeld aan de koplampen waar de wagen van is voorzien. Het betreft een set van twee verschillende lampen. Zo is er sprake van een ‘Super Sport 300+ Pur Sport’-linkerkoplamp en voor de rechterzijde is de zogeheten ‘Full LED Matrix’ nodig. Goed, volgens het AD staat zo’n set in de verkoop op eBay, waar een geldbedrag van maar liefst 147.000 euro tegenover staat. Zonder gêne rekent de Amerikaanse veilingsite 1000 euro verzendkosten, wat voor een eigenaar van een Bugatti Chiron slechts centenwerk is.

De onderdelen van Bugatti zijn astronomisch duur

Niet alleen het vervangen van de koplampen van een Bugatti loopt flink in de papieren. Alleen al het doen van een simpel oliebeurtje kan een bedrag van bijna € 23.000 kosten. Als we Bugatti moeten geloven is het bij het rijden van de welbekende Veyron van belang om ieder jaar alle vloeistoffen te verversen. Los van de oliebeurt kost u dat nog eens € 4.000 extra. Goed, we zitten al bijna op € 30.000, wat na het vervangen van de banden gemakkelijk wordt behaald. Een setje banden, die nodig zijn onder een Bugatti, kost al snel richting de € 35.000. Zo’n nieuwe set is al nodig wanneer de Bugatti één keer een snelheid boven de 400 km/u heeft aangetikt. Ja, een Bugatti haalt dat soort snelheden zonder enige inspanning. Trek de portemonnee dus maar weer!

Het laten plaatsen van Bugatti-onderdelen is niet gratis

Hetzelfde bedrag dat u kwijt bent voor een nieuw setje banden, wordt verlangd bij de aanschaf van een verse set velgen. Het advies van Bugatti luidt deze velgen iedere 12.000 kilometer te vervangen. Los van het riante bedrag dat dient te worden betaald voor het onderdeel zelf, zullen ook de arbeidskosten van de gespecialiseerde automonteur niet meevallen. Bij het vervangen van één luchtkoeler bent u bijvoorbeeld € 9.000 kwijt aan het onderdeel en een indrukwekkende € 2.000 voor het laten plaatsen van het onderdeel. Er zijn nu eenmaal niet veel garages die zich wagen aan het onderhoud van een Bugatti. Als Bugatti-eigenaar moet u dus op zoek naar een specialist, maar die zijn schaars. De arbeidskosten die zo’n zeldzame Bugatti-garage rekent liegen er daarom niet om.