Aston Martin weet ons keer op keer te verbazen, wat het automerk ook moeiteloos lukt met de nieuwe Vantage Roadster. Deze pijlsnelle cabriolet gaat de strijd aan met de modellen van de talloze concurrerende merken in dit segment, en weet de meest soortgelijke bolides te overtreffen. Los van de waanzinnige esthetiek van de nieuwe Aston Martin, is de wagen voorzien van een krachtige motor, waardoor de prestaties van de coupévariant rustig worden geëvenaard. Keurig, maar dergelijke sportwagens staan nu eenmaal niet voor een appel en een ei in de autoshowroom.
Aston Martin komt op de proppen met gloednieuwe Vantage Roadster
Een jaar geleden kwam het grote Aston Martin nog op de proppen met een coupévariant van de Vantage. De kersverse Aston Martin Vantage Roadster moet een verbeterde versie van deze coupé zijn, wat zich niet alleen vertaalt in een nieuwe AMG-aandrijflijn, maar ook in een afneembare softtop. Tja, de cabriolet lijkt bij autoliefhebbers veelal de voorkeur te genieten boven de coupé. Afijn, beide varianten van de Aston Martin Vantage zijn indrukwekkend, al zullen er tussen de prestaties van de bolides opmerkelijk weinig verschil zitten. Dat is een hele prestatie, want de Britse autofabrikant maakte de cabriolet een stuk zwaarder dan de coupé. Ondanks deze extra 60 kilogram weet de gloednieuwe Aston Martin Vantage Roadster een vermogen van 656 pk te leveren en een topsnelheid van maar liefst 325 km/u te bereiken. Het Britse merk heeft de wagen op deze topsnelheid laten begrenzen, anders zou de nieuwe cabriolet niet op de openbare weg mogen rondscheuren. De Vantage Roadster kent zijn eigen krachten niet, zo kunnen we dus wel stellen.

Luxueuze sportstoelen en een imposant sportstuurwiel met schakelflippers
Met zijn ijzersterke mechaniek is de Aston Martin Vantage Roadster krachtiger dan concurrerende modellen als de Ferrari Roma en de Maserati MC20. Dat zit hem overigens niet alleen in de snelheid waarmee de wagen over de weg heen vliegt, maar ook in de snelheid waarmee de softtop zichzelf inklapt. Dat vergt bij de Vantage Roadster slechts 6,8 seconden, waarmee de Ferrari Roma – die zo’n 14 seconden over deze handeling doet – moeiteloos wordt overtroffen. Een ander riant verschil met de concurrerende modellen en met de coupévariant van de Aston Martin Vantage Roadster is de gigantische grille die aan de voorzijde van de vierwieler is geplaatst. Ten opzichte van de coupé is dit auto-onderdeel namelijk een royale 30 centimeter groter. Aan de binnenzijde zijn er echter een stuk meer overeenkomsten, die zich vertalen in een modern display, luxueuze sportstoelen en een imposant sportstuurwiel. Uiteraard mogen ook de schakelflippers aan de achterzijde van het stuur niet ontbreken.
De nieuwe cabriolet van Aston Martin zal ruim $ 200.000 gaan kosten
Aston Martin heeft nog niet laten weten hoeveel de gloednieuwe bolide moet gaan kosten, maar gezien het bedrag dat de coupévariant moet kosten kunnen we op een stevige vraagprijs rekenen. Als we Supercarblondie moeten geloven zal het Britse automerk zo’n 10.000 dollar meer rekenen voor de cabriolet dan voor de coupé. De adviesprijs van de Aston Martin Vantage Roadster zal vermoedelijk dus ver boven de 200.000 dollar liggen. Niet goedkoop, maar dat zijn we wel gewend van onze vrienden uit Warwickshire.