Na een periode waarin Europa diverse luxueuze jachten van Russische oligarchen, waaronder een jacht dat aan Vladimir Poetin wordt toegeschreven, in beslag nam, lijkt er een ommekeer plaats te vinden. Recente rapporten wijzen erop dat deze schepen, waaronder het indrukwekkende Scheherazade, opnieuw vrijgesteld worden. Het jacht van Poetin is recent gespot in de Italiaanse wateren bij Porto di Carrara, gelegen op ongeveer 50 kilometer van Pisa.
Jacht van Russische president Vladimir Poetin opnieuw gespot op de Europese wateren
Het superjacht Scheherazade, gebouwd door de gerenommeerde Duitse scheepswerf Lürssen, behoort tot de grootste en meest luxueuze motorjachten ter wereld. Met een lengte van ruim 140 meter biedt het schip ongekende luxe en comfort. Het beschikt over exclusieve voorzieningen zoals twee helikopterdekken, een sauna, een volledig uitgeruste fitnessruimte en ruimte voor maar liefst 40 gasten en 94 bemanningsleden. Dit drijvende paleis stond lange tijd stil, maar is nu opnieuw actief in de wateren van Toscane.
Italian authorities have impounded the yacht “Scheherazade”, which is believed to be owned by Putin. pic.twitter.com/1QXOfIC7f6
— Anonymous Operations (@AnonOpsSE) May 7, 2022
De spot van het jacht volgt op geruchten dat meerdere in beslag genomen schepen van Russische prominenten opnieuw de vrijheid lijken te genieten. De aanwezigheid van het schip in Italiaanse wateren duidt op een mogelijke herziening van sancties of op praktische complicaties bij het beheren van deze omvangrijke eigendommen.
Europese sancties en de jachten van oligarchen
De inbeslagname van jachten was een van de zichtbare maatregelen van Europa in reactie op de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Deze acties waren gericht op het bevriezen van activa van Russische oligarchen en prominente figuren die in verband werden gebracht met het Kremlin. Volgens openbare rapporten werd bijna een kwart van de 65 geregistreerde jachten van Russische oligarchen tijdelijk vastgehouden in landen zoals Spanje, Turkije en Italië. Hoewel de sancties aanvankelijk effectief leken, ontstaat er nu een ander beeld. De complexiteit en kosten die gepaard gaan met het beheer van deze vaartuigen, gecombineerd met juridische en diplomatieke druk, lijken bij te dragen aan de vrijgave van deze schepen.