Waar veel autofabrikanten afhankelijk zijn van stijgende verkoopcijfers om hun winst te verhogen, bewijst Ferrari dat het ook anders kan. Het luxemerk wist in 2024 zijn operationele winst met 18% te laten stijgen, zonder dat er significant meer auto’s werden verkocht. Met een omzetgroei van 12% tot € 6,68 miljard en een operationele winst van € 1,9 miljard, blijft Ferrari een klasse apart binnen de auto-industrie.

Ferrari ziet winst in 2024 groeien ondanks mindere verkoopcijfers

Ferrari-CEO Benedetto Vigna vat het succes kernachtig samen: “De kwaliteit van de omzet is belangrijker dan de omvang ervan.” Dit principe weerspiegelt zich in indrukwekkende cijfers. Waar concurrenten als Porsche en Lamborghini moeite hebben om dergelijke marges te behalen, slaagt Ferrari erin om van elke euro omzet 28,3 eurocent als operationele winst over te houden.

Naast de verkoop van exclusieve sportwagens verdient Ferrari ook aan merchandise, zoals rode petjes en accessoires met het iconische steigerende paard. Toch ligt de kern van het succes in de verkoopstrategie van de auto’s zelf. Per verkochte Ferrari boekte het merk in 2024 een operationele winst van meer dan € 137.000 per auto. Ferrari lijkt ongevoelig voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden. Waar andere fabrikanten last hadden van dalende verkopen en economische tegenwind, wist Ferrari te profiteren van sterke groei in Europa en de Verenigde Staten. Zelfs een lichte daling in de Chinese markt werd moeiteloos gecompenseerd.

Eén van de succesfactoren was de introductie van de Ferrari Purosangue, de eerste SUV van het merk. Dit model sloeg direct aan bij klanten en droeg bij aan de omzetstijging.

Beleggers tonen vertrouwen in Ferrari

Ferrari’s succes blijft niet onopgemerkt op de beurs. Na de publicatie van de jaarcijfers steeg het aandeel Ferrari met 3 procent, waardoor de totale beurswaarde uitkwam op € 83 miljard. Opvallend genoeg is dat evenveel als de Volkswagen-groep en Stellantis samen, terwijl deze twee concerns samen duizenden malen meer auto’s produceren dan de 13.752 Ferrari’s die in 2024 werden geleverd.

De sleutel tot Ferrari’s uitzonderlijke winstgevendheid ligt in de exclusieve personalisatiemogelijkheden. Klanten die een Ferrari willen kopen, moeten vaak jaren wachten op een productieslot, waardoor de vraag kunstmatig hoog blijft. Zodra zij hun auto mogen samenstellen, maken ze veelvuldig gebruik van uitgebreide maatwerkopties, die de basisprijs fors kunnen verhogen – soms zelfs verdubbelen. Daarnaast lanceert Ferrari regelmatig speciale edities of superexclusieve hypercars in een zeer beperkte oplage. Dit soort modellen, die vaak miljoenen euro’s kosten, zijn razendsnel uitverkocht. Gezien de waardestijging van gelimiteerde Ferrari’s, beschouwen veel klanten hun aankoop niet alleen als een passie, maar ook als een solide investering.

Voor 2025 verwacht Ferrari opnieuw een omzetgroei van 5%, met behoud van de indrukwekkende winstmarges. Wel zal het bedrijf fors investeren in zijn Formule 1-team, dat met de komst van Lewis Hamilton grote ambities heeft voor het komende seizoen.