Hoewel Kering razendpopulaire luxemerken in zijn portefeuille heeft, daalde de winst van de holding met maar liefst 12% in 2024 ten opzichte van het jaar daarvoor. De beroemde high-end multinational is kennelijk slachtoffer geworden van de algehele vertraging van luxe. Met een winst van 4,39 miljard euro wist Kering net aan de winstraming van de London Stock Exchange Group te voldoen. Het conglomeraat, dat luxelabels als Balenciaga, Gucci, Yves Saint Laurent en Alexander McQueen beheert, moet er dus op hopen dat luxe-uitgaven in 2025 iets zullen toenemen.
De winst van luxemerk-holding Kering is aanzienlijk afgenomen
De winst die Kering noteerde in 2024, realiseert een riante daling van maar liefst 12% ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral het laatste kwartaal van vorig jaar viel qua omzet sterk tegen voor de Franse multinational. Gucci boekte in het vierde kwartaal van 2024 immers een omzet van € 1,83 miljard, wat misschien veel lijkt, maar een daling van zo’n 24% is in vergelijking met het jaar ervoor. Desondanks weet Gucci ongeveer de helft van de totale inkomsten van Kering in het laatje te brengen. Een sterke winstdaling van Gucci is daardoor erg funest voor de luxemerk-holding. Volgens de multinational zelf is de verkoop van een drietal merken uit de portefeuille zelfs verbeterde in diverse werelddelen. Details over zijn positie op de markt, hangt Kering echter niet aan de grote klok. Toch is het raar dat het conglomeraat aangeeft een verbeterde verkoop te hebben gerealiseerd, terwijl de winstcijfers het tegendeel suggereren.
Pinault besloot de creatief directeur van Gucci te wisselen
“In moeilijke jaren voeren wij zo snel mogelijk maatregelen door, om de positie en wenselijkheid van onze merken op lange termijn te kunnen versterken”, zo meldt François-Henri Pinault, de CEO van Kering. Een deel van die maatregelen zouden zich vertalen in leiderschapsveranderingen, waarna de creatief directeur van Gucci werd vervangen. Of deze persoon daadwerkelijk veel invloed heeft op de winst van Kering, is echter de vraag. De tegenvallende winst van de luxemerken zou vooral te danken zijn aan de wereldwijde economische onzekerheid, zo laat Robb Report weten. Dit houdt verband met de opkomst van geopolitieke conflicten en het afnemende succes van luxemerken op de Aziatische markt. Hierdoor zouden de CEO van Kering, de eigenaresse van het cosmeticabedrijf L’Oréal en LVMH-leider Bernard Arnault tezamen een verlies hebben geleden van maar liefst 70 miljard dollar in 2024. Tja, dat is wel een serieus geldbedrag, maar een aantal merken uit de portefeuille van Kering kregen in het verleden wel vaker te maken met een tegenvallende winstdaling. In 2021 viel de winst van Gucci ook al aanzienlijk tegen, wat destijds vermoedelijk te maken had met de coronacrisis.