De Porsche 911 GT3 heeft zich opnieuw bewezen op het legendarische Nürburgring Nordschleife-circuit. Met een officiële rondetijd van 6:56,294 minuten is dit model nu de snelste productieauto met handgeschakelde versnellingsbak op het 20,832 kilometer lange circuit. Porsche merkambassadeur Jörg Bergmeister reed de indrukwekkende tijd met een 911 GT3 voorzien van het Weissach Pakket.

Nieuwe handgeschakelde Porsche 911 GT3 zet snelheidsrecord op de Nordschleife

Opvallend is dat deze prestatie geleverd werd zonder de hulp van Porsche’s razendsnelle PDK-transmissie. In plaats daarvan koos Porsche bewust voor de handgeschakelde zesbak, een populaire keuze onder kopers van dit model. Andreas Preuninger, Director GT Model Line, benadrukt: “Klanten vragen ons steeds vaker hoe snel de GT3 met handbak zou zijn op de Nordschleife. Met deze tijd geven we daar nu een krachtig antwoord op.”

De Porsche 911 GT3 RS rijdt over de Nordschleife

Bron: Porsche

Ondanks het ontbreken van een elektronisch sperdifferentieel en de minder snelle schakelacties van een handbak, wist de nieuwste 911 GT3 zelfs zijn directe voorganger met PDK te overtreffen. Het verschil? Maar liefst 3,7 seconden sneller dan de 992.1-versie. De testomstandigheden waren optimaal: 12 graden buitentemperatuur en 27 graden baantemperatuur. De gebruikte banden waren straatlegale Michelin Pilot Sport Cup2 R’s, met een maatvoering van 255/35 R20 vóór en 315/30 R21 achter. Deze banden droegen bij aan de stabiliteit en grip die nodig waren om tot het uiterste te gaan op dit technisch veeleisende circuit.

Vorige record

Ter vergelijking: het vorige record op de verkorte 20,6 kilometer lange versie van het circuit stond op 7:01,300 minuten, wat neerkomt op zo’n 7:05,800 minuten op de volledige ronde. De nieuwe GT3 verbeterde dit met ruim 9,5 seconden, onder notarieel toezicht. De 911 GT3 levert nog altijd 375 kW (510 pk), maar dankzij verfijningen aan het chassis en de overbrengingsverhoudingen is het rijgedrag verder verbeterd. Bergmeister roemt de balans en precisie van de auto: “Hij geeft meer vertrouwen op de limiet. Ik was sneller in bijna elke bocht.” De kortere overbrengingen zorgen bovendien voor meer kracht bij acceleratie, ondanks het identieke vermogen. Bergmeister voegt toe: “De PDK zou misschien iets sneller zijn, maar het plezier en de uitdaging van de handbak maken deze prestatie bijzonder.”