
Erfenis van wijlen Giorgio Armani wordt geleidelijk verkocht en gaat na vijf jaar naar de beurs
Armani bepaalde voor zijn overlijden dat bij de verkoop rekening moet worden gehouden met bestaande commerciële relaties
Het overlijden van Giorgio Armani, begin deze maand, markeert het einde van een tijdperk in de modewereld. De Italiaanse ontwerper, die decennialang zijn stempel drukte op de internationale mode-industrie, liet niet alleen een creatief erfgoed achter, maar ook een nauwkeurig uitgewerkt testament waarin de toekomst van zijn modehuis is vastgelegd. Daardoor is er snel duidelijkheid over de erfenis van Giorgio Armani.
Erfenis van Giorgio Armani wordt geleidelijk verkocht en gaat na vijf jaar naar de beurs
Volgens documenten die door persbureau Reuters zijn ingezien, dienen Armani’s erfgenamen binnen 18 maanden na zijn overlijden een belang van 15% in het modehuis te verkopen. In een tweede fase, tussen drie en vijf jaar later, moet nog eens 30% tot 54,9% aan dezelfde koper worden overgedragen. Mocht een dergelijke verkoop niet slagen, dan voorziet het testament in een alternatief: de beursgang van het modebedrijf.
Late designer Giorgio Armani has instructed heirs to gradually sell the fashion brand he created 50 years ago or seek a stock market listing, his will said, marking a surprising turn for a company highly protective of its independence and Italian roots https://t.co/arGe5lZLT5 pic.twitter.com/UBxOmybnNh
— Reuters (@Reuters) September 12, 2025
Giorgio Armani bepaalde dat bij de verkoop van zijn erfenis rekening moet worden gehouden met bestaande commerciële relaties. Daarbij krijgen enkele toonaangevende spelers in de mode- en luxesector voorrang. Genoemd worden onder meer Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), L’Oréal en EssilorLuxottica, de eigenaar van brillenmerken zoals Ray-Ban en Vogue Eyewear. Hiermee lijkt Armani te hebben willen waarborgen dat zijn merk in handen komt van een partij die de continuïteit en positionering in de markt kan garanderen.
Lees ook: Iconische modeontwerper Giorgio Armani op 91-jarige leeftijd overleden
Een onafhankelijk imperium
Giorgio Armani was sinds de oprichting in de jaren zeventig de enige grootaandeelhouder van zijn modehuis. Hij startte het bedrijf destijds samen met zijn partner Sergio Galeotti, die inmiddels is overleden. Armani zelf bleef tot zijn laatste dagen nauw betrokken bij zowel de creatieve richting als het management. Doordat hij geen kinderen naliet, was een zorgvuldig opgesteld testament noodzakelijk om de toekomst van het bedrijf te bepalen.
Het modehuis staat er financieel solide voor, al zijn er tekenen van druk in de markt. In 2024 behaalde Armani een omzet van 2,3 miljard euro. Hoewel de inkomsten stabiel bleven, nam de winst af door een recessie die de gehele luxesector beïnvloedde. Met de geplande verkoop of beursgang zal het bedrijf naar verwachting extra financiële slagkracht moeten vinden om concurrerend te blijven in een steeds uitdagendere markt.
Over de erfenis van Armani is al snel duidelijkheid. Dat geldt nog niet voor de miljardenerfenis die Michael Jackson bij zijn overlijden achterliet.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.