Bij veilinghuis Bring A Trailer staan wel vaker bijzondere vierwielers op de veilingtafel, maar ditmaal verscheen er een zeer uniek object onder de hamer. Het betreft namelijk geen originele Mercedes 300SL Gullwing, maar een van de indrukwekkende replica’s van Tony Ostermeier. Hoewel deze wagen dus niet origineel is, steeg het hoogste bod tot een respectievelijke $ 430.000, een bedrag dat hoger was dan dat van een gloednieuwe Ferrari Purosangue. Zelfs ondanks die spectaculaire som—die de top van veel moderne supercars ver overtrof—werd de reserveprijs niet bereikt en bleef de auto onverkocht.

Een luxe replica van de Mercedes 300SL Gullwing

Het nieuws over de ‘nagemaakte’ Mercedes 300SL Gullwing bij Bring A Trailer maakte meteen duidelijk dat dit niet zomaar een replica is, maar een meesterwerk dat de emotie en waardering van verzamelaars raakt. Het is immers een evenwel gedetailleerde en historisch getrouwe uitvoering van Mercedes’ iconische Gullwing, waarvan originele exemplaren doorgaans voor miljoenen van eigenaar wisselen. Wat deze replica voornamelijk op positieve wijze doet opvallen, is de buitengewone precisie waarmee het exterieur is nagemaakt. De carrosserie is vervaardigd uit een aluminium-versterkte composiet die typisch is in de luchtvaart, waarmee Ostermeier uitermate accuraat zijn replica’s baseerde op originele 300 SL-mallen en carrosserieën. Dit geeft de auto niet alleen stevigheid, maar zorgt er ook voor dat de lijnen en vormen exact overeenkomen met het origineel. Zelfs de kenmerkende wielbogen en chroomdetails zijn zorgvuldig nagedaan, zodat zelfs kenners twee keer moeten kijken om te zien of het geen echte Gullwing is.

Onder de carrosserie bevindt zich een stalen buizenframe, net als bij de klassieker, waardoor de rijeigenschappen dichter bij de beleving van een originele Mercedes 300 SL liggen dan bij de meeste andere replica’s. Het geheel wordt afgemaakt door klassieke wielen en subtiele details zoals de koplampen en de ventilatieroosters, die allemaal trouw de sfeer van de jaren vijftig terugbrengen. Het is dit soort vakmanschap dat maakt dat een Ostermeier-Gullwing niet wordt gezien als een doorsnee replica, maar als een op zichzelf staand kunstwerk op wielen. Het is dus niet verwonderlijk dat deze nagemaakte Mercedes 300SL Gullwing erg veel bekijks trok gedurende de veiling van Bring A Trailer, alwaar het uiteindelijk overigens niet werd verkocht. Het eindbod, een behoorlijke $ 430.000, zou namelijk niet genoeg zijn geweest voor deze felbegeerde replica. Toch is niet iedere bieder het daarmee eens. “Ik denk dat een groter eindbod een beetje onrealistisch is voor een met de hand gebouwde replica, ongeacht wie de bouwer is”, zo laat een autoliefhebber weten op de website van het welbekende veilinghuis.

De nagemaakte Mercedes 300SL Gullwing.

Lees ook: Zeldzame Mercedes, ooit voor $ 30.000 gekocht door autoverzamelaar die er nooit in reed, voor $ 9,3 miljoen verkocht

Een interieur dat zowel klassiek als functioneel is

Aan de buitenzijde is deze replica van de Mercedes 300SL Gullwing een lust voor het oog, maar ook de binnenzijde is op schitterende wijze vervaardigd door Tony Ostermeier. Stapt u in de auto, dan wordt u meteen teruggebracht naar een andere tijd. Het interieur straalt namelijk de luxe en de stijl van de jaren vijftig uit, met leren stoelen die niet alleen elegant ogen, maar ook verrassend comfortabel zitten. Het stijlvolle dashboard is voorzien van klassieke klokken en schakelaars, precies zoals ze in de originele Mercedes 300 SL waren gemonteerd. Overal zijn chroomaccenten te zien en zorgvuldig afgewerkte details die u het gevoel geven dat u in een echt historisch icoon bent beland. Tegelijkertijd heeft Ostermeier ervoor gezorgd dat de auto ook voldoet aan de wensen van de moderne bestuurder. Zo beschikt deze replica over airconditioning, veiligheidsgordels en zelfs een discreet weggewerkte geluidsinstallatie met bluetooth. Dat laatste klinkt misschien niet belangrijk, maar het laat zien dat deze auto niet alleen bedoeld is om naar te kijken, maar ook om mee te rijden. Het mooiste detail is misschien wel het stuur, dat u opzij kunt kantelen zodat instappen gemakkelijker gaat. Dit was een slimme oplossing die ook bij de originele Gullwing al aanwezig was en die hier opnieuw prachtig is toegepast. Het interieur van deze auto is daarmee een perfecte balans tussen authentieke nostalgie en hedendaags comfort, en dat maakt hem aantrekkelijk voor een brede groep liefhebbers.

▼ scroll verder ▼

De achterzijde van de dure replica
Bron: Bring A Trailer

Deze replica is echt prachtig, maar kan zowel qua esthetiek als marktwaarde bij lange na niet tippen aan échte exemplaren van de Mercedes 300SL Gullwing. In totaal zijn er slechts 39 exemplaren van dit automodel met een aluminium carrosserie van de band komen rollen bij het in Duitsland gevestigde merk. Deze originele vierwielers gaan op de veiling heus niet voor een paar ton over de toonbank, maar moeten doorgaans zelfs meerdere miljoenen in het laatje brengen. Desondanks toont het bod van $ 430.000 op deze replica dat er een diep respect bestaat voor het vakmanschap, de nostalgie en de emotionele beleving van de Gullwing, ook al is het geen origineel. In enkele gevallen gebruikten eigenaren van originele 300 SL’s zelfs een Ostermeier-replica als ‘daily driver’, zodat ze de originele auto konden sparen. In dat geval moet het geld u overigens wel op de rug groeien.

Het unieke interieur
Bron: Bring A Trailer

De bolide van Tony Ostermeier is hoe dan ook erg prijzig, maar kan alsnog bij lange na niet tippen aan de échte Mercedes 300SL Gullwing die in 2022 werd geveild voor maar liefst 6 miljoen euro.