Land Rover BAR heeft de wedstrijdboot te water gelaten waarmee het team zeilhistorie wil schrijven. De bijzonder snelle en technisch geavanceerde boot is met hulp van ingenieurs van Jaguar Land Rover ontwikkeld om de America’s Cup, ’s werelds oudste sporttrofee, te winnen.
Groot-Brittannië heeft nog nooit de America’s Cup in de wacht gesleept. De wedstrijdzeilboot die het Land Rover BAR-team dit jaar inzet voor de de America’s Cup is bij de tewaterlating in Bermuda ‘Rita’ gedoopt door Ainslies echtgenote en hun dochter. Viervoudig Olympisch zeilkampioen Ainslie verwacht dat die naam geluk brengt. Zoals dat vaker is gebeurd in zijn succesvolle sportcarrière.
Lees ook: Land Rover Onthult De All-New Discovery, De SUV Voor Het Hele Gezin
Uitwisseling van kennis en ervaring
Om de wedstrijdboot sneller te maken heeft BAR gebruikgemaakt van de expertise van Jaguar Land Rover op het gebied van aerodynamica, zelflerende auto’s, kunstmatige intelligentie en virtuele modelleertechnieken. Jaguar Land Rover is in het Verenigd Koninkrijk de grootste investeerder op het gebied van automotive research en geeft miljarden uit aan de ontwikkeling van nieuwe producten en innovaties. Door de samenwerking met het team van BAR Land Rover doen ingenieurs van Jaguar Land Rover ook kennis en ervaring op met andere, verwante technische gebieden. Kennis en ervaring die ook van waarde kan zijn voor hun eigen vakgebied.
Tony Harper, Director of Research bij Jaguar Land Rover, vertelt: ‘Deze werkwijze biedt voordelen aan beide partijen: wij kunnen nieuwe vaardigheden ontwikkelen bij BAR Land Rover en we brengen ook onze kennis over op hun team. Wij deden als eerste in de industrie aerodynamische tests om het ontwerp van het vleugelzeil op de wedstrijdboot te verfijnen. Met de ervaring van dit project en onze kennis en analyses van de bouw van lichtgewicht auto’s hebben we ook bijgedragen aan het ontwerp van de zwaarden – surfboard-achtige constructies onder de boot, die hem op snelheid uit het water tillen en stabiliseren.’
Eigenlijk net Formule 1
Martin Whitmarsh, CEO van Land Rover BAR zegt: ‘Jaguar Land Rover heeft een enorm belangrijke bijdrage geleverd aan de boot. De America’s Cup is niet alleen een zeilwedstrijd, maar in feite ook een ontwerpwedstrijd. De techniek gaat veel verder dan touwen en katrollen, de boten zijn technisch geavanceerde machines die over het water vliegen met snelheden van 100 km/uur. Dit vereist hoogwaardige technische kennis en op dat vlak kan een autofabrikant een belangrijke bijdrage leveren aan het ontwerp van een wedstrijdboot. ’t Is eigenlijk net Formule 1.’
Sir Ben Ainslie: ‘De tewaterlating is het voorlopige hoogtepunt van de enorme inzet om de America’s Cup naar Engeland te halen. Ons team bestaat pas sinds half 2014, we moesten dus niet alleen een boot vanaf nul ontwikkelen, maar ook onze ontwerp- en ontwikkelingsteams, alle faciliteiten en werkwijzen. We hebben nog minder dan vier maanden tot de start, eind mei. We moeten nog veel werk verzetten en trainen om de laatste puntjes op de i te zetten, zodat we klaar zijn voor de race.’
De America’s Cup start op 26 mei 2017 met de eerste kwalificatiewedstrijden. De winnaar wordt eind juni gehuldigd. Land Rover BAR bindt de strijd aan met teams uit de Verenigde Staten, Frankrijk, Zweden, Nieuw Zeeland en Japan.