Maserati is zo’n automerk waar je wel eens van gehoord hebt, maar wat eigenlijk niet vaak genoeg over de tong rolt. Het merk kende eind jaren 90, begin 2000 zware tijden. De noodzaak voor verkoopcijfers was hoog en het was aan de ontwerpers en engineers van Maserati om dit te realiseren. Met de Spyder, Coupé en Quattroporte ontving het merk een nieuwe elan. Als gevolg daarvan kwam er ruimte om een nieuw huzarenstukje te bouwen. Een auto die weer even duidelijk zou maken waar Maserati tot dan toe in staat was. Deze kwam er – en hoe. De Maserati MC12 was het pronkstuk van ’t merk met de drietand en er zouden uiteindelijk zo’n 50 exemplaren gebouwd worden. Nu, ongeveer 13 jaar later, duikt er een Maserati MC12 op bij RM Sotheby’s.

De Maserati MC12

Natuurlijk was het ‘from scratch’ produceren van een nieuwe supercar nog net een stapje te ver. Het merk mocht dan wel floreren, de financiële stabiliteit was nog verre van ruim. Onder de vlag van Fiat S.p.A. werd gebruik gemaakt van een andere supercar die destijds zeer veel aandacht kreeg: de Ferrari Enzo. Maserati leende het onderstel, de techniek en de innovaties – praktisch alles werd een op een overgenomen, behalve het koetswerk.

maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe

Door er een andere body aan te geven werd de auto direct Maserati’s eigen. Daarnaast zorgde de aerodynamica van de MC12 (onder andere de gigantische spoiler) ervoor dat de auto op die fronten net wat beter wist te presteren dan de Enzo. Uiteraard werd er onderhuids ook het een en ander aangepast. In essentie mocht het dan wel een Enzo zijn, het zou niet des Italianen zijn als ze er hun eigen draai niet aan geven.

maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe

Zo werd de motor-setup gewijzigd, kreeg de Maserati MC12 mechanische dempers (waar die bij de Enzo elektrisch zijn) en gebruikte men tandwiel-verbindingen voor de nokkenas. Het werd dus hier en daar wat aangepast, zodat Maserati enigszins kon zeggen dat het hun eigen creatie was – wat natuurlijk nog steeds niet het geval is. De MC12 werd zowel straat-legaal geproduceerd als race-klaar. De Maserati MC12 Corsa bleek een goede zet te zijn binnen de GT en GT1 Wereldkampioenschappen. Er werden diverse teamprijzen binnengesleept met het gebruik van de MC12 Corsa.

maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe

RM Sotheby’s veilt er een op 7 februari

Februari is de maand van spectaculaire automobielen bij RM Sotheby’s. Eerder al vertelden we jullie dat er een Bugatti Chiron onder de hamer zal gaan en nu deze klassieker. Deze Maserati MC12 heeft sinds zijn bestaan in 2005 drie verschillende eigenaren gehad. De eerste twee eigenaren waren beiden woonachtig in Italië, daarna maakte de supercar een korte reis naar Duitsland – waar hij tot nu toe altijd is verbleven.

maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe

De auto heeft zo’n 12.500 kilometers op de teller staan. Alles aan deze Maserati is nog in originele staat. De lak, de onderhoudshistorie en alle onderdelen. Er is slechts een klein aspect toegevoegd dat niet door Maserati is gedaan: een achteruitrijcamera. Naar het schijnt is het manoeuvreren op lage snelheden nogal lastig met deze auto, een praktische bijkomstigheid dus. Volgens de kenners bij RM Sotheby’s gaat deze Maserati MC12 tussen de €2.000.000 en €2.500.000 opleveren. Een smak geld, maar niet zo duur als deze blauwe MC12 Corsa die straat-legaal is gemaakt.

maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe maserati mc12 veiling RM Sotheby's Pure Luxe

Bron: RM Sotheby’s/Peter Singhof