McLaren is de laatste jaren heel erg hard aan de weg aan het timmeren. Ondanks het feit dat de Formule-1 tak nog niet echt succesvol lijkt te zijn, gaat het met de productie-auto’s alsmaar beter. De ene na de andere intens snelle en hypermoderne bolide ziet het daglicht – we houden het af en toe niet bij. De laatste telg die aan de McLaren-familie wordt toegevoegd is deze enorm scherpe 600LT. De bolide is gebaseerd op de McLaren 570S, maar dan verbeterd in ieder opzicht.

De McLaren 600LT is het boegbeeld van McLaren’s innovatie

Het is altijd lastig om als autofabrikant te gaan schaven aan je eigen producten. Wil je iets perfectioneren waarvan je in eerste instantie al beweert dat het perfectie benadert? Of geef je juist toe dat het veel beter had gekund en degradeer je daarmee je vorige creatie? Belangrijk is om daar als fabrikant een balans in te vinden en de consument duidelijk te maken dat het anders kan, maar niet persé hoeft. Zo blijven twee creaties naast elkaar bestaan, zonder dat de een te lijden heeft onder het bestaan van de ander.

mclaren 600lt sport series auto Pure Luxe

Dit is precies wat er bij de McLaren 570S en de 600LT aan de hand is. Die laatstgenoemde is een doorontwikkeling van z’n kleinere broertje, de 570S. Toch is het niet zo dat de McLaren 570S nu ineens kan worden afgeschreven. Integendeel. Beide auto’s hebben een ongekend niveau en worden gerespecteerd. De nieuwe McLaren 600LT zoekt alleen iets meer de grenzen op. Of zoals McLaren zelf zegt: ’the edge is calling’. Een mooie omschrijving van de doorontwikkeling die ontaard in het ontstaan van de McLaren 600LT.

mclaren 600lt sport series auto Pure Luxe

LT staat overigens voor ‘Long Tail’ – een directe referentie aan McLaren’s historie in de 24-uurs van Le Mans in 1997. Daar werd de McLaren F1 GTR ‘Long Tail’ tweede en derde. Het geeft meteen aan hoe serieus het merk uit Woking is met deze nieuwe toevoeging aan hun modellengamma.

mclaren 600lt sport series auto Pure Luxe

Op dieet én nog krachtiger geworden

Wat McLaren in principe heeft gedaan is het lichter maken van de 570S én de V8 twin-turbo een gigantische upgrade geven. Het gewicht afsnoepen van een auto die van zichzelf al best licht is, is niet eenvoudig, maar met een hoop carbon kan dat toch lukken. Wat opvalt is dus dat de McLaren 600LT de beschikking heeft over het volledige MSO-pakket aan carbon. Daarmee wordt de 600LT zo’n 96 kilogram lichter, wat het totaalgewicht tot 1.247kg reduceert. Het resultaat: een pk/gewichtverhouding die net boven de 1pk/2kg ligt.

mclaren 600lt sport series auto Pure Luxe

Deze nieuwe 600LT heeft tevens een korter, zeer verticaal uitlaatsysteem. Dit zorgt niet alleen voor een extremere brul, het biedt de auto eveneens de mogelijkheid om een aangepaste diffuser te dragen. Deze diffuser is groter én effectiever dan die bij z’n broertjes, wat zorgt voor een betere downforce bij hoge snelheden. Bovendien is de McLaren 600LT uitgerust met een extra heat shield rond het midden van de spoiler, om eventueel vlam vatten te voorkomen. Serieus speelgoed.

mclaren 600lt sport series auto Pure Luxe

Het totaalpakket wordt afgemaakt met ‘finetunen’

Denk dan aan stuggere vering en schokdempers. De auto is tevens uitgerust met speciale Pirelli banden, die ervoor zorgen dat de boel net even wat beter aan het asfalt kleeft. Daarnaast is de stuurinrichting aangepast, zodat de auto overal net iets scherper en eerder op reageert. Het is een bolide die volledig straat-legaal is, maar ook op het circuit gigantisch goed uit de voeten zal kunnen. Iets wat we McLaren wel kunnen toevertrouwen. Vanaf oktober zal de nieuwe McLaren 600LT in productie gaan – voor een jaar lang. Onduidelijk is nog hoe je jezelf aan kunt melden voor een exemplaar en Nederlandse prijzen zijn ook nog onbekend. Wel is duidelijk dat het geen optie zal zijn voor financial lease, dus daar moeten we ons dan maar bij neerleggen.

Bron: D’Marge