Toen Porsche aankondigde een volledig elektrische auto te gaan bouwen, waren alle oren in de autowereld gespitst. Logisch ook, het merk staat erom bekend zaken steevast goed en grondig aan te pakken – dus ook het elektrisch rijden. Met de aankondiging van de Porsche Taycan heeft het merk uit Stuttgart een echte ‘Tesla-killer’ in huis, althans dat denkt men. Duidelijk is in ieder geval dat de bolide de laatste testfase in gaat en bijna klaar is voor de showroom.

De Porsche Taycan bewijst z’n kwaliteit op dit moment op het ijs en in de sneeuw

Dat de bolide elektrisch is wil niet zeggen dat ‘ie heel anders mag zijn dan andere Porsches op ’t gebied van kwaliteit. Zo weet ook Porsche zelf en daarom wordt de bolide uitgebreid getest en blootgesteld aan allerlei omgevingen. Op dit moment wordt de laatste test afgerond in Scandinavië. Hier wordt de auto blootgesteld aan sneeuw en ijs, om zo de rijeigenschappen te optimaliseren en goed in kaart te brengen. Tegelijkertijd is er een groepje Taycans actief in Zuid-Afrika voor performance tests. Als laatste is er dan ook nog een selectie actief in Dubai om te bewijzen dat de auto goed om kan gaan met extreme hitte.

Porsche Taycan Elektrische supercar Pure Luxe

Zoals gezegd onderwerpt Porsche de Taycan aan dezelfde tests als de Porsches met een verbrandingsmotor. Alleen zo kan het merk uit Stuttgart garanderen dat de auto voldoet aan de kwaliteitsnorm. Bovendien moet de Porsche Taycan in alle omstandigheden kunnen rijden, opgeladen worden én goede snelheden laten zien. Het is dus een zeer uitvoerige test, maar dat is dan indirect ook de reden dat Porsches zo goed zijn.

Porsche Taycan Elektrische supercar Pure Luxe

Zó ziet de test eruit die de Porsche Taycan moet doorstaan

Er zijn natuurlijk diverse facetten van de test die zonder pijntjes doorstaan moeten worden. Porsche heeft gedeeld wat zo’n test precies in houd en we kunnen niet anders dan concluderen dat deze zéér grondig is. Hieronder zie je de feiten en cijfers van de betreffende test:

  • Totale afstand afgelegd: zo’n 6 miljoen kilometer, waarvan 2 miljoen endurancekilometers.
  • Bezochte landen: 30, waaronder de Verenigde Staten, China, Verenigde Arabische Emiraten en Finland.
  • Temperaturen: van min 35 tot plus 50 graden Celsius.
  • Luchtvochtigheid: van 20 tot 100 procent.
  • Hoogte: van 85 meter onder zeeniveau naar 3.000 meter erboven.
  • Laadcycli: meer dan 100.000, gebruikmakend van verschillende laadtechnologieën wereldwijd.
  • Ontwikkelingsteam: ongeveer 1.000 testrijders, technici en ingenieurs.
Porsche Taycan Elektrische supercar Pure Luxe

Kortom, een zéér veelzijdige test met indrukwekkende cijfers. We zijn erg benieuwd naar het eindresultaat van dit intensieve traject, maar dat het een pareltje wordt – dat staat buiten kijf. Overigens zijn er al ruim 20.000 kopers die een aanbetaling hebben gedaan en daarmee een model hebben gereserveerd. Hoezo enthousiast?